Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Do czego służą tuleje wahacza?

Tuleje wahacza są elementem eksploatacyjnym pojazdu, które odpowiadają za odpowiednie połączenie elementów zawieszenia pojazdu ze zwrotnicą koła oraz z nadwoziem pojazdu. Tuleje są bardzo małym elementem zawieszenia, oraz odpowiadają za tłumienie drgań o wysokiej częstotliwości. Wielu kierowców nie ma pojęcia do czego służą tuleje oraz nigdy nie myśli o ich wymianie. Dopiero gdy podczas jazdy słychać niepokojące dźwięki, udają się do warsztatu. Czym są tuleje wahaczy oraz do czego służą?

Rola tulei w samochodzie

Podstawową rolą tulei jest umożliwienie bezawaryjnej pracy wahaczy i łączników stabilizatorów, a także połączenie tych elementów z nadwoziem pojazdu. Oprócz tego łączenia, podstawowym założeniem dla tulei wahaczy jest tłumienie mikrowstrząsów oraz wstrząsów o wysokiej częstotliwości. Kierowcy zazwyczaj nie mają pojęcia jak działa zawieszenie pojazdu, dlatego utartym schematem jest informacja, że to amortyzator ze sprężyną tłumią drgania. Jest to poniekąd dobre założenie, ale jednocześnie jest bardzo nieprecyzyjne. Układ zawieszenia w całości jest stworzony tak, by system jako całość był w stanie usuwać drgania niezależnie od ich stopnia. Oznacza to, że każdy z elementów zawieszenia odgrywa swoją rolę w eliminacji drgań, niezależnie czy jest to mikrodrganie spowodowane wydawałoby się równą nawierzchnią drogi asfaltowej, czy jest to duże drganie, związane z jazdą po bardzo nierównej drodze. 

Jak zawieszenie tłumi drgania

Patrząc na układ zawieszenia, każdemu rzuca się w oczy amortyzator i sprężyna. Amortyzator służy do niwelowania dużych drgań, spowodowanych wjechaniem w dziurę lub takich, które wytwarzane są podczas pokonywania przejazdu kolejowego lub tramwajowego. sprężyna odpowiada za utrzymanie odpowiedniej wysokości samochodu oraz odpowiada za odpowiednie “napięcie” amortyzatora. Oprócz oczywistych elementów tłumiących, w zawieszeniu występują także wahacze z tulejami. Wahacze są elementami konstrukcyjnymi, które służą jako elementy mocujące zwrotnice koła do nadwozia samochodu. Wahacz sam w sobie nie posiada żadnych właściwości tłumiących, ponieważ zazwyczaj jest to kawał solidnej stali. Dopiero tuleja metalowo-gumowa tłumi drgania, dzięki czemu siedząc w samochodzie nie odczuwamy wibracji. Dzięki obecności tulei, naprężenia przekazywanie między zwrotnicą koła a wahaczem, a dalej między wahaczem a nadwoziem są mocno redukowane, dzięki czemu można komfortowo podróżować. Wahacze zamontowane na sztywno mogłyby pękać, przez ilość wibracji na jakie byłyby wystawione. Ostatnim elementem o jakim praktycznie wszyscy zapominają, są opony. Tłumią one drgania i są pierwszym elementem, który przyjmuje na siebie całe obciążenie związane z najechaniem na nierówność.

Serwis zawieszenia

Tuleje wahaczy są elementami które często ulegają zużyciu. Zwłaszcza na polskich, dziurawych drogach, żywotność jest niska. Tuleje są pierwszą rzeczą, które zużywają się w układach zawieszenia. Stopień zużycia jest uzależniony od modelu pojazdu a także od jakości wykonania samej tulei. Zużyte tuleje należy wymienić, ponieważ dalsza jazda naraża wahacze na zmęczeniowe pęknięcia lub wygięcie. Jeżeli budowa wahacza na to pozwala, to tuleje można wymienić na prasie hydraulicznej, jednak nie zawsze jest to opłacalne. Warto nadmienić, że jedna zużyta tuleja oznacza, że druga tuleja także powinna być wymieniona. Tuleje mają tendencję do zużywania się parami, dlatego w wypadku zużycia jednej z nich, należy także wymienić drugą, bliźniaczą. Tuleje same w sobie są stosunkowo tanimi elementami zawieszenia, ponieważ za komplet tulei nie powinniśmy wydać więcej niż 100 złotych. Sama wymiana wpłynie natomiast na komfort prowadzenia i niezawodność pojazdu. Warto pamiętać, że po wymianie jakichkolwiek elementów zawieszenia należy udać się na stację diagnostyczną w celu zbadania zbieżności i geometrii kół naszego pojazdu.

Tags:

About Author