Amortyzatory posiadają dwie sprzeczne ze sobą funkcje. Amortyzator ma za zadanie przyciskać koło do ziemi, dzięki czemu ma ono najlepszy możliwy kontakt z podłożem. Drugim zadaniem amortyzatorów jest niwelowanie drgań, które są nieprzyjemne dla pasażerów. Amortyzator zatem, dba o bezpieczeństwo i komfort podróży. Jak rozpoznać uszkodzenia amortyzatorów?
Jak kontrolować amortyzatory?
Najprostszą metodą sprawdzenia stanu amortyzatora jest dociśnięcie karoserii bezpośrednio nad nim. Prawidłowo działający amortyzator powinien spowodować szybki powrót auta do pozycji wyjściowej. Uszkodzony amortyzator sprawi, że auto zakołysze się więcej niż raz. Przed umawianiem się do warsztatu warto wiedzieć, że amortyzatory zawsze wymienia się parami. Jeżeli nie jesteśmy pewni co do stanu amortyzatorów, ponieważ podstawowy test dał wynik niejednoznaczny, to musimy obserwować inne zachowania samochodu. Amortyzatory dają dużo różnych objawów zużycia, spośród których warto wymienić:
- mocne nurkowanie pojazdu podczas hamowania
- dłuższa niż zwykle droga hamowania
- myszkowanie pojazdu po drodze
- przysiadanie tyłu pojazdu podczas ruszania
- kołysanie się nadwozia
- dobijanie zawieszenia
- mocne przechylanie się nadwozia na boki w zakrętach
- zwiększone i nierównomierne zużycie opon
- ślady oleju na amortyzatorze.
Ostatni symptom oznacza, że amortyzator zupełnie przestał pracować i nadaje się tylko do wymiany.
Badanie skuteczności amortyzatorów
Udanie się na stacje kontroli pojazdów w celu zbadania zdolności tłumienia amortyzatorów jest dobrym pomysłem, jeżeli sami nie potrafimy ocenić czy samochód nadaje się do naprawy. Skuteczność tłumienia podawana jest w procentach, jednak nie jest to odzwierciedlenie stopnia zużycia. Nowe amortyzatory powinny osiągać skuteczność tłumienia drgań powyżej 75%. Amortyzatory kwalifikują się do wymiany, gdy ich skuteczność tłumienia jest poniżej 30%. W tym miejscu warto nadmienić, że maszyny do badania stopnia tłumienia sprawdzają całe zawieszenie, a co za tym idzie: amortyzatory, tuleje wahacza oraz opony. Odpowiednio napompowane opony mogą zwiększyć stopień tłumienia, natomiast stare, wyrobione tuleje, obniżyć go.
Jak szybko zużywają się amortyzatory?
Amortyzatory do samochodów są częściami eksploatacyjnymi, narażonymi na ciągłą, trudną pracę. Oznacza to, że jeżdżąc po polskich drogach, ich żywotność powinna oscylować w granicy 70 tysięcy kilometrów. Jako że amortyzatory są bardzo ważne dla bezpieczeństwa pojazdu, warto je sprawdzać podczas okresowej wymiany kół. Jeśli mechanicy nie chcą tracić czasu na sprawdzanie amortyzatorów, co normalnie powinno im zająć 3 minuty, to można udać się na stację kontroli pojazdów na specjalistyczne badanie.
Amortyzatory a geometria
Amortyzatory nie mają większego wpływu na ustawienia geometrii. Natomiast, jeżeli będziemy jeździć z uszkodzonymi amortyzatorami, zawieszenie nie będzie miało odpowiedniego tłumienia. Z biegiem czasu, nie tłumione wibracje mogą spowodować rozregulowanie się geometrii zawieszenia. Po wymianie amortyzatorów na nowe, kierowcy powinni zabrać swój pojazd na badanie geometrii. Każdorazowa wymiana elementów zawieszenia powoduje zmiany w nastawach, przez co należy wykonać geometrię od nowa.
Tags: