Diagnostyka komputerowa jest nieodzownym elementem pracy mechaników w warsztacie samochodowym. Coraz częściej zamiast zerkać pod maskę, wystarczy spojrzeć w ekran komputera. Za pomocą specjalnego testera można dokładnie sprawdzić, w jakim stanie są poszczególne układy samochodowe. Wskaźniki nie tylko pokazują co wymaga naprawy, ale również mogą podpowiedzieć, gdzie leży przyczyna usterki. Jakich informacji jeszcze może dostarczyć diagnostyka komputerowa?
Komputer w samochodzie, komputer w warsztacie
Komputeryzacja dotknęła również branży motoryzacyjnej. Elektronika wydatnie usprawniła działanie układów mechanicznych, a ponadto zwiększyła możliwości nowoczesnych samochodów. Nie należy się zatem dziwić, że diagnostyka komputerowa stała się nieodzownym elementem pracy mechaników.
Wraz z komputerami, poszczególne układy pojazdu wyposażone są również w czujniki diagnostyczne, które nieustannie monitorują stan podzespołów. Jeżeli tylko któryś z układów odnotuje działania poza zaprogramowaną skalą, system rejestruje błąd w pamięci pod postacią odpowiedniego kodu. Każdy z tych zapisów może być pomocny w zlokalizowaniu usterki.
Diagnostyka komputerowa polega na odczytywaniu wspomnianych błędów zarejestrowanych w komputerze pokładowym pojazdu przy pomocy testera diagnostycznego. Działanie testera już po kilku minutach daje efekty, obrazując nieprawidłowości w pracy poszczególnych układów. To znaczne ułatwienie w lokalizacji problemu i uporania się z nim.
Co można sprawdzić dzięki diagnostyce komputerowej?
Diagnostyka komputerowa przydatna jest w naprawie wielu elementów samochodu. Z pewnością jednym z ważniejszych są systemy bezpieczeństwa: ABS, ESP, SRS czy ASR. Bez ingerencji w kokpit auta można dowiedzieć się m.in. czy poduszki powietrzne są sprawne.
Komputer kontroluje również parametry w trakcie jazdy: silnik, ciśnienie doładowania, temperatura, przepływomierz, czasy wtrysku, wskaźniki. Ponadto diagnostyka umożliwia weryfikację działania układu paliwowego czy sterowników silnika. Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów również mogą skorzystać z dedykowanych urządzeń diagnostycznych.
Zważywszy na stan nawierzchni w Polsce, wielu kierowców korzysta również z diagnostyki zawieszenia. Komputer umożliwia m.in. porównywanie wykresów drgań amortyzatorów samochodu, do wykresów drgań wzorcowych.
Zalety diagnostyki komputerowej
Wielu kierowców w przeszłości odbyło zapewne rozmowę z mechanikiem, który kolejny dzień spędził na poszukiwaniu problemu z samochodem. Sam demontaż i montaż podzespołów, które mogły ulec awarii był czasochłonny. Wraz z pojawieniem się diagnostyki komputerowej, proces lokalizacji usterek znacząco przyspieszył. Wystarczy podpiąć komputer do samochodu, żeby w kilka minut wiedzieć niemal wszystko na temat nieprawidłowości, do jakich dochodzi w pojeździe.
Mechanik oszczędza w ten sposób czas, a klient pieniądze, ponieważ nie musi płacić za kolejne roboczogodziny spędzone na poszukiwaniu źródła awarii. Dawniej powszechną praktyką było chociażby wymienianie niektórych części “w ciemno”, zakładając, że to właśnie one stanowią problem.
Kolejną zaletą diagnostyki komputerowej jest możliwość wykorzystania jej przed zakupem samochodu używanego. Decydując się na kupno auta np. dziesięcioletniego, zawsze istnieje ryzyko ukrytej wady, o której może nie wiedzieć nawet dotychczasowy właściciel. Wizyta po jeździe próbnej w stacji kontroli pojazdów i zlecenie przeprowadzenia testów diagnostyki komputerowej daje niemal pełny obraz danego samochodu. Jedną z najważniejszych informacji, których dostarczy diagnostyka będzie rzeczywisty przebieg auta. Popularne swego czasu cofanie licznika to na szczęście coraz rzadsza praktyka, jednak warto dokonać takiego badania, zwłaszcza jeżeli pojazd miał dotąd kilku właścicieli.
Podsumowanie
Ilość elektroniki w samochodach cały czas rośnie, analogicznie jak rola diagnostyki komputerowej w naprawie aut. Dlatego warto korzystać z usług warsztatów, które mają możliwość podłączenia komputera i sprawdzenia wszystkich bolączek pojazdu.
Tags: