Uszkodzenie felg jest jednym z najbardziej popularnych zdarzeń, z jakimi spotykają się kierowcy. Wysokie krawężniki, dziury w drogach a także brud powodują, że felgi się krzywią lub rysują. W jaki sposób poznać uszkodzoną felgę oraz jakie uszkodzenia można naprawić? Czy naprawa felg jest bardziej opłacalna od zakupu nowych felg?
Uszkodzenie felgi – jak poznać?
Skrzywienie felgi jest najbardziej powszechnym rodzajem uszkodzenia, na jaki są one narażone. Krzywa felga powoduje drgania, które są bardzo odczuwalne zarówno na kierownicy jak i w całym wnętrzu pojazdu. Oprócz mocnych drgań, objawem skrzywionej felgi będzie regularny spadek ciśnienia w oponie. Mocne uderzenie koła w krawężnik może skrzywić felgę, przy czym opona może takie uderzenie wytrzymać. Skrzywienie felgi spowoduje, że krawędź opony nie będzie dolegać ściśle do felgi, co spowoduje ubytek powietrza. W nowych autach, spadek ciśnienia zostanie zasygnalizowany przez czujniki TPMS. Jeżeli jednak problem występuje w starszych samochodach, pierwszym sygnałem świadczącym o uszkodzeniu felgi będą drgania oraz odczuwalny spadek dynamiki pojazdu.
Bicie felg – czym jest?
Bicie felgi jest drugim poważnym uszkodzeniem felgi, zaraz po jej skrzywieniu. Bicie obręczy jest objawem poważnego problemu, oraz powinno być jak najszybciej rozwiązane. Bicie felgi objawia się podczas obracania koła – zależnie od tego, w którą stronę bije koło mamy do czynienia z dwoma rodzajami bicia. Bicie koła w płaszczyźnie pionowej nazywamy biciem radialnym, natomiast bicie w płaszczyźnie poziomej określamy jako bicie poprzeczne.
Wystawianie samochodu na długotrwałe działanie bijącej felgi wiąże się z mocno przyspieszonym zużyciem bieżnika. Oprócz tego, wszelkie elementy tłumiące zawieszenia zużywają się dużo szybciej – tuleje wahaczy, amortyzatory oraz sprężyny są narażone na ciągłą pracę ze zwiększoną częstotliwością, co powoduje ich szybsze zużycie. Bicie felgi można zauważyć poprzez nierównomierne zużycie bieżnika na oponie oraz ściąganie samochodu na jedną ze stron. Ściąganie będzie występować mimo poprawnie ustawionej geometrii zawieszenia. Szybka naprawa felgi może nam zaoszczędzić nerwów oraz kosztownej naprawy zawieszenia.
Czym jest prostowanie felg?
Prostowanie felg to nic innego jak przywrócenie im pierwotnego kształtu poprzez obróbkę mechaniczną. Profesjonalna naprawa felg wymaga użycia specjalnego urządzenia zaprojektowanego do obróbki felg. W ten sposób maszyna wypracowuje wszelkie problemy występujące z daną felgą. Maszyna ta jest w stanie naprawić każdą felgę stalową. Niestety, felgi aluminiowe nie zawsze da się naprawić – jest to uzależnione od stopu, jaki został wykorzystany podczas konstruowania danej obręczy.
Naprawa felg stalowych
Ogromną ilość uszkodzeń na tych felgach da się naprawić. Ogromna większość napraw felg stalowych opiera się na naprawie rantu felgi – maszyny do naprawy felgi są w stanie naprawić uszkodzenia tego typu. Gorzej, gdy rant jest bezpośrednio połączony z ramieniem felgi. Takiej felgi nie da się profesjonalnie naprawić. To samo tyczy się uszkodzeń ramion felgi – naprawa wtedy jest niemożliwa.
Naprawa alufelg
Renowacja alufelg jest znacznie trudniejszym przedsięwzięciem. Co do zasady, aluminium i jego stopy są dobrym materiałem do obróbki, jednak część nowych stopów nie nadaje się do jakiejkolwiek obróbki. Starsze i tańsze alufelgi można bez problemu poddać obróbce: napawaniu, spawaniu, toczeniu i prostowaniu. Nowe felgi renomowanych firm zazwyczaj są wykonane z bardzo wytrzymałych stopów aluminium, które sprawiają że felgę nie sposób uszkodzić. Uszkodzenie takich felg zazwyczaj wiąże się z uszkodzeniem nie tylko obręczy ale również zawieszenia. Naprawa alufelg jest wymagająca ze względu na konieczność wstępnego ogrzania felgi.
Jaki uszkodzeń nie da się naprawić?
Wszelkie uszkodzenia ramion i szprych felg dyskwalifikują felgę z dalszych napraw. Co do zasady, naprawa głęboko porysowanych felg także jest niemożliwa. Najpoważniejszym uszkodzeniem, które zawsze dyskwalifikuje felgę z dalszego użytkowania jest skrzywienie osi felgi. Odchylenie osi felgi od środka o więcej niż 1 mm oznacza, że felga jest zniszczona.
Tags: