Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Co stuka w samochodzie – lista możliwych przyczyn

Samochód wydaje szereg różnorodnych odgłosów w trakcie jazdy. Już nawet sama zmiana nawierzchni po której jedziemy, potrafi wywołać zupełnie inny dźwięk. Jednak gdy w trakcie jazdy usłyszymy niepokojący dźwięk, który dotychczas nie był wydawany przed samochód powinniśmy zacząć szukać przyczyny. Co stuka w samochodzie i jakie mogę być tego przyczyny? Czy każde stukanie oznacza wizytę i wydatek w warsztacie samochodowym?

Czy stukanie zawieszenia to zawsze zły znak?

W większości pojazdów ulokowanie większej ilości podzespołów znajduje się w przedniej części pojazdu. Skutkuje to nieco większymi szmerami samochodu słyszanymi przez kierowcę. Do czasu. Jeśli wystąpi jakakolwiek usterka w zawieszeniu samochodu lekkie szumy zamienią się w gównej mierze w uciążliwe stukanie w zawieszeniu, które raz zbagatelizowane może mieć poważne konsekwencje dla samochodu a także bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Wbrew powagi problemu jakim jest pojawiające się stukanie w samochodzie, jest on bardzo często bagatelizowany przez kierowców. Przecież samochód dalej jedzie, więc jest sprawny. A stukanie, może kiedyś przejdzie.

Nic bardziej mylnego! Gdy tylko wykryjemy stukanie w samochodzie powinniśmy odwiedzić warsztat samochodowy w celu jak najszybszego zdiagnozowania przyczyny, poprawienia swojego bezpieczeństwa i minimalizacji wydatków w przyszłości.

Stukanie w samochodzie – lista przyczyn

Gdy pojawi się stukanie w samochodzie, należy go jak najszybciej zlokalizować. Najczęściej stukanie dochodzi z zawieszenia lub kół. Przyczyną tego jest zawieszenie, które się wyrobiło lub uszkodziło na nierównych nawierzchniach.

Oprócz stukania w zawieszeniu, zdarza się że niemiłe dźwięki dochodzące spod maski samochodu. Mowa tu o stukającym silniku, który często jest zwiastunem sporych wydatków i bardzo poważnych problemów.
Jakie mogą być dokładne przyczyny stukania w samochodzie?
Przyczyną stukania z silnika mogą być uszkodzone:

  • poduszki silnika
  • dwumasowe koło zamachowe
  • łożyska
  • układ korbowo – tłokowy

W przyczynach stukania w zawieszeniu upatruje się wiele problemów, które wbrew pozorom nie są łatwe do zdiagnozowania. Zawieszenie kryje w sobie wiele układów i części, które rozregulowane mogą powodować stukanie. Najpopularniejszymi powodami są :

  • wybite amortyzatory
  • pęknięte sprężyny
  • wybite lub zużyte tuleje wahaczy
  • wybite sworznie
  • luźny wydech
  • luz na przekładni kierowniczej

Gdy podczas jazdy usłyszymy dźwięk zwiastujący stukanie w kole, jego przyczynami mogą być:

  • niedostatecznie mocno dokręcone śruby
  • uszkodzone łożyska piast
  • uszkodzone przeguby układu napędowego

Stukanie w samochodzie – co robić?

Niezwłocznie po wykryciu stukania w samochodzie i zlokalizowaniu źródła dochodzenia nieprzyjemnych stuków, należy odwiedzić warsztat samochodowy. Jak mogliście przeczytać w akapicie wyżej, czasem jest to kwestia dokręcenia śruby lub jej wymienienia a niekiedy są to poważne usterki, które zagrażają naszemu bezpieczeństwu. Dodatkowo, bagatelizowanie usterek w samochodzie jest niczym domino ustawione w rządku. Pierwsza nie naprawiona usterka generuje lawinę kolejnych a za tym idzie również zwiększenie kosztów wizyty w warsztacie samochodowym.

Aby zminimalizować wystąpienie niechcianego stukania w samochodzie, bardzo ważne jest wykonywanie regularnych przeglądów samochodu, sprawdzenie geometrii kół i wizyty na stacjach diagnostycznych.

W byciu kierowcą ważne są nie tylko umiejętności jazdy, ale również troska o bezpieczeństwo swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu. Sprawny samochód to przede wszystkim bezpieczny samochód, z którego można korzystać bez obaw o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.

Tags:

About Author