Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Czym się różni geometria zawieszenia od zbieżności kół i kiedy trzeba je wyregulować?

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym różni się geometria zawieszenia od zbieżności kół, kiedy warto przeprowadzić oba badania i jak wpływają poprawnie ustawione parametry zawieszenia na jazdę, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł. Podpowiemy również, ile czasu zajmuje badanie geometrii oraz zbieżności w profesjonalnym serwisie samochodowym.

Geometria zawieszenia – definicja

Geometria zawieszenia to złożony system określający ustawienie geometrii kół w samochodzie. W skład geometrii zawieszenia wchodzą cztery podstawowe elementy: 

  1. zbieżność kół, 
  2. kąt pochylenia kół,
  3. kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,
  4. kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Poprawne ustawienie tych kątów wpływa na możliwość zmiany kierunku podczas jazdy oraz na równomierną eksploatację opon. Dlatego podczas eksploatacji samochodu warto zwrócić uwagę na geometrię zawieszenia, która w znaczący sposób wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. 

Zbieżność kół – definicja

Zbieżność kół to pojęcie związane z geometrią układu kół samochodu. Zbieżność określa, jak bardzo koła są zbliżone lub oddalone względem siebie. Mierzy się ją poprzez porównanie położenia frontalnych części kół przednich lub tylnych – im są bliżej siebie, tym większa jest ich zbieżność. Zbieżność kół może być dodatnia lub ujemna, w zależności od tego, czy osie kół nachylają się:

  • ku sobie (dodatnia zależność
  • od siebie (ujemna zależność). 

Celem ustawienia zbieżności kół jest zapewnienie odpowiedniej stabilności i manewrowości pojazdu, a także równomierne zużywanie opon. Zbyt duża rozbieżność lub niewłaściwa zbieżność może prowadzić do szybszego zużycia opon, a także utrudniać prowadzenie i przyczyniać się do obniżenia bezpieczeństwa na drodze.

Kiedy trzeba przeprowadzić badanie geometrii zawieszenia?

Badanie geometrii zawieszenia jest niezbędne, gdy zauważymy, że samochód prowadzi się nierówno. Przeprowadzenie kontroli geometrii kół pozwala na zidentyfikowanie ewentualnych zaburzeń w układzie zawieszenia i jeśli takie występują, potrzebna jest korekta.

 Badanie geometrii zawieszenia przeprowadza się również w przypadku, gdy układ kierowniczy jest uszkodzony lub niedziałający. Niewłaściwa geometria kół nie tylko negatywnie wpływa na jazdę i komfort, ale także na bezpieczeństwo. Podczas prowadzenia pojazdy na zakrętach, szczególnie z dużą prędkością, nieprawidłowa geometria kół może spowodować, że samochód nie będzie trzymał odpowiedniego toru jazdy. Jeśli zauważysz którykolwiek z przytoczonych problemów, powinieneś udać się na badanie geometrii zawieszenia. 

Kiedy trzeba przeprowadzić badanie zbieżności kół?

Badanie zbieżności kół potrzebne jest w przypadku, kiedy kierowca zauważa nieprawidłowości w prowadzeniu pojazdu (ściąganie w jedną ze stron). Najczęstszym powodem jest nieprawidłowe ustawienie zbieżności przednich lub tylnych kół względem siebie. Zgodnie z normami technicznymi, prawidłowy pomiar zbieżności powinien być wykonany co najmniej raz w roku lub po wymianie elementów zawieszenia. Położenie kół przednich jest decydujące dla charakterystyki prowadzenia samochodu, a ustawienie ich zbieżności wpływa na zużycie opon i “skręcalność” kierownicy. Aby uzyskać prawidłowe ustawienie zbieżności, niezbędne może być kilkukrotne powtórzenie pomiaru, a także dokładne sprawdzenie wszystkich elementów zawieszenia.

Tags:

About Author