Co do zasady, tarcze hamulcowe nie mają wpływu na ustawienie geometrii zawieszenia. Mogą mieć one wpływ na czas, po którym ustawienia geometrii się rozjadą. Tarcza hamulcowa może mieć także wpływ na stopień zużycia elementów zawieszenia. Jak do tego dochodzi? Wystarczy, że tarcza będzie krzywa!
Deformacja tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe są elementem narażonym na bardzo mocne używanie. Tarcze, razem z klockami, odpowiadają za skuteczność hamowania. Źle użytkowane tarcze mogą się krzywić, pękać lub korodować, przez co będą dużo słabiej hamować. Kiedy dochodzi do uszkodzeń tarcz? Zazwyczaj dzieje się to podczas agresywnej jazdy z dużą ilością zahamowań. Tarcze mają określoną temperaturę maksymalną dla swojej pracy, której przekroczenie może powodować krzywienie się tarcz. Ponadto, częstym powodem krzywienia się tarcz jest ich nagłe, nie równomierne schłodzenie. Uszkodzenia tego typu powstają zazwyczaj, gdy kierowca wjedzie w dużą kałużę. Zimna woda opryska tarcze, powodując ich gwałtowne ochłodzenie z jednej strony. Taka sytuacja prowadzi bezpośrednio do krzywienia się metalu ze względu na przemiany fizyczne. Oprócz takich zjawisk, do krzywienia tarcz dochodzi, gdy są one już mocno spracowane. Jeżeli tarcza jest mocno zużyta, to będzie ona mieć mniejszą pojemność cieplną. Oznacza to, że im mniej jest naszej tarczy, tym szybciej będzie osiągać ona temperatury wystarczające do wykrzywiania się.
Wpływ bicia tarczy na geometrię
Krzywa tarcza hamulcowa generuje podczas obrotu bicie. Bicie jest oznaką krzywej tarczy i objawia się tym, że podczas hamowania kierownica wibruje. Bicie tarczy jest efektem bardzo niepożądanym, ponieważ generuje to bardzo dużo wibracji. Działanie to przekłada się najpierw na piastę koła i łożysko, które może w krótkim czasie ulec uszkodzeniom. Wibracje te idą także dalej, ponieważ przenoszone są z piasty i łożyska bezpośrednio na zwrotnicę koła, która połączona jest z układem kierowniczym, wahaczem i amortyzatorem. Tak duża ilość wibracji na tych elementach powoduje ich szybsze zużycie, ponieważ wszelkie elementy gumowe muszą z każdym hamowaniem tłumić dodatkowe siły, które pojawiają się na tych elementach. Długotrwała jazda pojazdem, w którym tarcze hamulcowe są krzywe, doprowadzi do sytuacji, w której do wymiany będzie więcej elementów niż tylko tarcza. Zaniedbanie tego aspektu samochodu spowoduje konieczność wymiany piasty, łożyska, tulei wahaczy, końcówek drążka kierowniczego, a w najbardziej ekstremalnej sytuacji, wymiany przekładni kierowniczej. Ponadto, bijąca tarcza jest w stanie doprowadzić do sytuacji, w której ustawienia geometrii zawieszenia będą rozchwiane. A zła geometria kół wzmoży zużycie opon, a także zużycie elementów eksploatacyjnych zawieszenia.
Podsumowanie
Bijąca tarcza hamulcowa może mieć bezpośredni wpływ na geometrię zawieszenia. Dlatego, jeśli zauważymy wibracje na kierownicy podczas hamowania, powinniśmy udać się do warsztatu na wymianę tarcz hamulcowych. Fachowcy powinni sprawdzić stan całego zawieszenia, i dokonać wymiany zużytych elementów. Po dokonaniu napraw, samochód należy oddać do sprawdzenia geometrii zawieszenia. Dopiero po takim potraktowaniu, nasze auto będzie bezpieczne i sprawne.
Tags: