Geometria kół, zwana także geometrią zawieszenia to zespół parametrów, które wpływają na stabilność i precyzję prowadzenia, poziom zużycia opon, poziom przyczepności a także komfort podróży. Odpowiednio ustawiona geometria zapewnia odpowiedni kontakt pojazdu z podłożem. Co się dzieje, gdy zaniedbamy ustawienie geometrii? Czym grozi jazda z wadliwie ustawioną geometrią?
Czym jest geometria zawieszenia?
Geometria kół to zestaw parametrów które określają ustawienie kół względem siebie oraz względem umownej osi symetrii podwozia. Na geometrię składają się takie parametry jak zbieżność kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy a także kąt pochylenia kół. Zmiana jednego z tych parametrów wpływa na inne, przez co auto może zacząć prowadzić się niestabilnie. Zbieżność kół jest parametrem, który określa czy koła są ustawione wobec siebie równolegle, zbieżnie lub rozbieżnie. Ten parametr jest najważniejszy w zawieszeniach każdego samochodu. Koła zbieżne występują przede wszystkim w pojazdach cywilnych, służących do komfortowego podróżowania. Zbieżne ustawienie kół pozwala na stabilną podróż na wprost. Koła rozbieżne występują zazwyczaj w samochodach sportowych. Ustawienie rozbieżne polepsza właściwości skrętne oraz reakcję samochodu na ruch kierownicy. Niestety, podczas jazdy na wprost auto nie jest tak stabilne, jak auto ze zbieżnymi kołami.
Poprawna geometria kół
Poprawnie ustawiona geometria kół to przede wszystkim bezpieczeństwo. Odpowiednio ustawione parametry zawieszenia pozwalają na stabilną, bezpieczną jazdę samochodem. Geometria odpowiada za przyleganie opon do asfaltu, przez co ma wydatny wpływ na przyczepność pojazdu a także jego możliwość do sprawnego hamowania. Geometria ma także wpływ na tempo zużycia się opon. Opony dolegające do podłoża tak jak powinny zużywają się tak, jak przewidział to producent.
Czym skutkuje błędna geometria zawieszenia?
Błędnie ustawiona geometria zawieszenia skutkuje niestabilnym, nieprzewidywalnym zachowaniem samochodu. Wadliwa geometria kół mocno wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Auto, w którym geometria jest nieprawidłowa myszkuje po drodze, przez co kierowca musi ciągle kontrolować kierunek jazdy. Auto ma wtedy tendencję do znoszenia na jedną ze stron. Geometria kół, która się przedstawiła w trakcie jazdy może doprowadzić do większego zużycia brzegów opon, tak zwanego ząbkowania opon lub nierównomiernego zużycia bieżnika. Długotrwałe unikanie ustawienia geometrii naraża nas na wybicie elementów resorujących w samochodzie i wyząbkowanie bieżników opon, co może nas kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych, gdy w końcu zdecydujemy się naprawić zawieszenie i wymienić opony.
Kiedy warto sprawdzić ustawienie geometrii?
Specjaliści zalecają sprawdzanie geometrii zawieszenia co najmniej raz na rok. Oprócz tego, jednym z najpopularniejszych objawów wadliwej geometrii jest krzywo ustawiona kierownica podczas jazdy na wprost. Kolejnym objawem, który powinien nas zaniepokoić jest nieregularne zużywanie opon a także nie powracanie kół do neutralnej pozycji po skręcie. Kolejnymi symptomami wadliwie ustawionej geometrii są popiskiwanie opon w zakręcie oraz mocne szarpanie kierownicy podczas najeżdżania na przeszkody czy dziury. Niepokojąca powinna być także opóźniona reakcja auta na skręt kierownicą.
Ile kosztuje oraz ile trwa ustawienie geometrii?
Koszt ustawianie geometrii zawieszenia za pomocą maszyn służących do badania geometrii w technologii 3D jest uzależniony od rodzaju i skomplikowania zawieszenia w danym aucie. Sam proces ustawiania zawieszenia zajmuje od 15 do 20 minut. W stacji diagnostycznej AutoZyk posiadamy najnowocześniejsze maszyny firmy HUNTER, które są w stanie sprawdzić precyzję ustawienia zawieszenia do dziesiątych części milimetra. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!
Tags: