Czym jest wyważanie kół oraz jak przebiega? Dlaczego warto wyważać koła podczas sezonowej wymiany opon, oraz czym grozi nieprawidłowe wyważenie kół? Jak wyważone koła przekładają się na eksploatację samochodu? Na te i więcej pytań, postaramy odpowiedzieć się w tym wpisie. Zapraszamy do lektury!
Czym jest wyważanie kół?
Wyważanie kół to zespół czynności których celem jest jak najdokładniejsza dystrybucja masy koła i opony tak, aby bicie spowodowane obrotem koła nie występowało. Bicie nie występuje wtedy, kiedy masa jest rozłożona równomiernie wokół ośrodka obrotu, czyli piasty koła. Nawet niewielkie odstępstwa potrafią doprowadzić do mocnych wibracji w związku ze zwiększającą się szybkością obrotową – im większa prędkość, tym większe wibracje na kierownicy oraz hałas, spowodowany nierównomierną pracą opony. Każda dysproporcja masy, jaka występuje w kole zaczyna być znacząca ponieważ siły odśrodkowe działające na koło są znaczące.
Jak rozpoznać niewyważone koła?
Najłatwiejszą metodą na sprawdzenie wyważenia kół jest rozpędzenie pojazdu i obserwacja. Jeżeli pojawia się drżenie karoserii oraz wkrada się niestabilność na zakrętach to znak, że koła są źle wyważone. Jednym z objawów źle wyważonych kół jest także nierównomierne zużycie bieżnika – tak zwane ząbkowanie krawędzi. Jeżeli przednie koła są źle wyważone to zazwyczaj objawia się to mocną wibracją kierownicy. Wspomniane wcześniej drżenie karoserii jest objawem niewyważenia kół na tylnej osi. W związku z tym, że nacisk opony na nawierzchnię drogi jest nierównomierny, zużycie opony jest mocno widoczne – wytarcie jednej ze stron opony może być tak duże, że uszkodzi wewnętrzny oplot opony.
Dlaczego koła są źle wyważone?
Jeżeli chodzi o złe wyważenie kół, to wyróżniamy takie przyczyny jak:
- wady fabryczne felgi bądź opony
- usterki zawieszenia.
Jeżeli chodzi o wady felg lub opon, to mogą się one pojawić już na etapie produkcyjnym – w oponach mogą występować tak zwane ciężkie i lekkie miejsca. Występowanie takich punktów powoduje, że tocząca się opona wykonuje ruchy oscylacyjne w dół i w górę. Bardzo podobne mogą być wady w felgach, które także będą się nierówno toczyć. Są to przykłady statycznego braku wyważenia kół.
Dynamiczny brak wyważenia kół jest spowodowany różnicami w ośrodku masy opony i felgi – stąd często są stosowane kolorowe kropki na felgach i oponach – przyłożenie ich do siebie powoduje wyzerowanie bicia dynamicznego. W przypadku gdy opona i felga mają ośrodki masy w innych miejscach, bicie jest gwarantowane.
Oprócz bicia statycznego i dynamicznego, wyróżniamy także bicie radialne i poprzeczne. Bicie radialne jest spowodowane złym umieszczeniem drucianego oplotu opony na obręczy lub złym umiejscowieniem innych wzmocnień w oponie. W tym wypadku ustawienie poprawnego wyważenia koła jest zazwyczaj niemożliwe oraz jest podstawą do wykonania zwrotu opony ze względu na wadę fabryczną. Wady fabryczne mogą także powodować bicie poprzeczne, które charakteryzuje się wychylaniem opony w poprzek do kierunku jazdy – jeśli opona ma bicie poprzeczne lub radialne, nie nadaje się do użytku.
Wracając do początku, usterki zawieszenia lub układu jezdnego także mogą powodować bicie. Najczęstszymi powodami usterek są przegrzane i wygięte tarcze hamulcowe – tarcze są stosunkowo ciężkie, przez co ich nierówna praca wpływa bardzo niszcząco na koło jak i zawieszenie. Jeżeli koło jest dobrze wyważone a bicie nadal występuje, warto sprawdzić czy koło zostało dobrze osadzone na piaście – czasami zdarza się, że piasta jest zabrudzona przez co koło nie leży idealnie, co powoduje odchylenia podczas pracy i powstawanie wibracji. Ostatnim elementem jaki może powodować bicie jest zużyte zawieszenie. Wylane amortyzatory które zaprzestały swojej pracy, zużyte tuleje czy pęknięte sprężyny są bardzo częstym powodem wibracji i zużycia opon. Warto także sprawdzić zbieżność i geometrię zawieszenia – niepoprawnie ustawione zawieszenie także może powodować nieprzyjemne odczucia podczas jazdy
Kiedy należy dokonać wyważenia kół?
Wyważenia kół należy dokonać każdorazowo gdy:
- Wymieniamy opony,
- zmieniamy całe zestawy kół – z zimowych na letnie,
- podczas mocnego wjechania w dziurę lub najechania na krawężnik,
- zawsze gdy czuć wibracje podczas jazdy!
Co do zasady, każda zmiana opon lub kół przed nowym sezonem powinna się równać wizycie u wulkanizatora. Prawidłowo wyważone koła to gwarancja długowieczności opony a także bezpieczeństwa i komfortu. Jeżeli twoje auto wibruje przy większych prędkościach, lub planujesz udać się na zmianę opon to zapraszamy! Nasz warsztat samochodowy wyposażony jest w najnowsze maszyny do wulkanizacji marki Hunter, które są w stanie bardzo szybko i super dokładnie zbadać Państwa koła. Koszt wymiany opon jest niski, przez co warto to zrobić – z troski o swoje bezpieczeństwo!
Tags: