Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Dlaczego auto ściąga w bok?

Każdy samochód powinien utrzymywać kierunek jazdy na prostej drodze bez ingerencji kierowcy. Jeżeli puścimy kierownicę, to auto powinno jechać na wprost. Jeśli jednak auto samoistnie będzie ciągnąć w jedną ze stron, to jest to oznaka zużycia zawieszenia. Czy koła mogą być źródłem problemu? Jak sprawdzić, który element układu zawieszenia odpowiada za ściąganie?

Przyczyny ściągania samochodu

Wiele nowych aut ma problemy z utrzymywaniem toru jazdy – jest to bardzo często spowodowane jazdą po drogach o słabej nawierzchni, która może rozbijać elementy zawieszenia. Wjechanie z impetem w większą dziurę najczęściej prowadzi do przestawienia zbieżności kół, czyli do zmian w geometrii zawieszenia.

Uszkodzone felgi i opony

Do przyczyn ściągania samochodu na boki można również zaliczyć uszkodzenie opon i felg. Mocno zużyte felgi będą generować bicie, ze względu na zaburzenie ośrodka masy. Jeżeli felgi są mocno zniszczone, to nie dość że będzie to oddziaływać na oponę, to także na elementy gumowe zawieszenia. Zepsuta felga może doprowadzić do przedwczesnego zużycia opony jak i łożysk.

Zużyte opony także są w stanie generować bicie – nierówna powierzchnia bieżnika będzie wzmagać wibracje, które po czasie zniszczą tuleje wahaczy i łożyska. Opona ponadto może mieć ścinany bieżnik po jednej stronie, co oprócz ściągania doprowadzi do obniżonej przyczepności. Do uszkodzeń kół należy również zaliczyć uszkodzenia wewnętrzne w oponie, których na pierwszy rzut oka nie widać. Przerwany kord w bieżniku sprawi, że koła nie da się wyważyć.

Układ hamulcowy a ściąganie auta

Jeśli ściąganie auta jest powolne i można je zauważyć dopiero podczas dłuższej jazdy, to przyczyną problemów może być także układ hamulcowy. Źle ułożone hamulce będą się ścierać po jednej stronie, co prowadzi do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych – na skutek tego samochód ściąga w kierunku, w którym koło ma większe opory toczenia. Tarcze hamulcowe także mogą być źródłem problemów – skrzywione tarcze będą generować bicie, które w dłuższej perspektywie czasu zniszczy elementy tłumiące w zawieszeniu. Objawem przyblokowanych hamulców jest bardzo często duże ciepło wydobywające się z felgi – przyblokowane hamulce mogą się rozgrzewać nawet do czerwoności!

Geometria karoserii?

Tak! Auto po wypadku, w którym geometria karoserii została zaburzona, także może samoistnie ciągnąć do jednej ze stron. Wystarczy niewielka zmiana położenia kielichów kolumn McPhersona, by zawieszenie straciło swoją geometrię. W takim wypadku, ustawienie geometrii względem książki serwisowej jest praktycznie niemożliwe – ustawienie „poprawnej” geometrii będzie zawsze skutkować niepewną jazdą. W takim wypadku, warto przede wszystkim zastanowić się nad profesjonalną naprawą karoserii, a dopiero później nad ustawianiem geometrii zawieszenia.

Sprawdzanie przyczyn ściągania auta na boki

Aby sprawdzić, jaki element układu zawieszenia odpowiada za ściąganie, należy skontrolować:

  • zawieszenie (większość źródeł problemu)
  • koła i felgi
  • układ hamulcowy

Najczęstsze przyczyny ściągania samochodu na boki to:

  • zużyte elementy zawieszenia (łączniki stabilizatora, tuleje wahaczy, sworzeń wahacza)
  • niewypoziomowane koła (bicie kół, zużyty bieżnik, uszkodzenie opony)
  • zużyte klocki hamulcowe lub tarcze hamulcowe.

Auto ściąga mimo dobrej geometrii

Jeśli auto ściąga mimo ustawienia geometrii, to znak że należy sprawdzić koła. Poszukując przyczyny należy najpierw zamienić miejscami opony na przedniej osi. Jeżeli kierunek ściągania się zmieni, to powinniśmy zamienić miejscami oponę przednią z oponą tylną. Jeśli ściąganie auta ustąpi to znak, że opona założona na tył jest winowajcą ściągania. 

Gdy zamiana opon na przedniej osi nie przyniesie zmiany kierunku ściągania to znak, że problem leży w tylnych oponach. Zamiana miejsc opon na tylnej osi powinna doprowadzić do zmiany kierunku ściągania – brak zmiany kierunku ściągania oznacza, że problem leży w zawieszeniu. Opony przełożone na tył następnie powinniśmy przełożyć na przód – zwiększone ściąganie oznacza, że zmieniona opona jest winowajcą, podczas gdy niezmieniony stan będzie sugerował, że wadliwa jest opona niezmieniona, która została na tylnej osi pojazdu

Podsumowując, ściąganie samochodu na boki może być spowodowane wieloma czynnikami. Jeśli problem jest łatwy do zauważenia, to należy go jak najszybciej naprawić. W przeciwnym razie może się on pogłębić i doprowadzić do większych usterek. Dlatego też warto regularnie kontrolować swój samochód i jego stan techniczny.

Tags:

About Author