Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Geometria 3D – czym jest?

Dzięki nowoczesnym urządzeniom dokonującym pomiaru geometrii kół 3D tj. w trójwymiarze, jej ustawienie możliwe jest we wszystkich płaszczyznach.

Geometria kół 3D polega ona na ustawianiu zbieżności kół i osi jezdnych pojazdu w trójwymiarowej technologii, co gwarantuje niezawodny pomiar. Dokonuje się ją za pomocą nowoczesnego sprzętu pomiarowego takiego jak np. maszyny firmy Hunter. Pracują one w bardzo szybki i wydajny sposób. W zależności od rodzaju auta ustawienie zbieżności może trwać do 60 minut.

Komputerowa geometria kół

Geometrii kół jest pojęciem obejmującym szereg wielkości. Odpowiednie ich dopasowanie ma istotny wpływ na żywotność opon i zawieszenia oraz samą jazdę. Bardzo ważne jest, aby ustawienie współzależności geometrycznych było optymalne, gdyż zapewnia to równomierne przyleganie kół do podłoża, dzięki której auto ma lepszą przyczepność i sterowność, co wpływa w sposób znaczący na bezpieczeństwo jazdy.

Zaawansowana technologia trójwymiarowego obrazowania sprawia, że takie ustawienie jest szybkie i precyzyjne. Kontrolę geometrii kół, którą należy przeprowadzić przynajmniej raz do roku, a już na pewno warto o tym pamiętać przy zakupie używanego samochodu, czy naprawie elementów układu nośnego i jezdnego. Jest rzeczą oczywistą, że najistotniejsze w przeprowadzaniu procesu geometrii kół 3D są oprócz odpowiedniej jakości sprzęt także wykwalifikowani pracownicy. Tylko takie połączenie gwarantuje usługi najwyższej jakości.

Jak przebiega proces badania geometrii kół 3d?

Auto wjeżdża na specjalne stanowisko, a następnie do każdego koła podłączane są głowice pomiarowe, które w sposób bezprzewodowy przekazują dane z dokonanych pomiarów do komputera. Komputer sprawdza geometrię, odczytuje parametry i wyświetla zbieżność. W przypadku stwierdzenia rozbieżności zmierzonych wielkości od optymalnych, komputer podaje miejsce i element, w którym należy dokonać korekty. Mechanik otrzymuje wyniki badań kilkudziesięciu parametrów, które porównywane są z wartościami podanymi przez producenta. Jeśli stwierdzony jest np. brak symetrii, otrzymuje on dokładne wytyczne, którą płaszczyznę powinno się skorygować. Komputer przeprowadza również analizę, wskazującą dlaczego wyniki są niezgodne z pożądanymi. Jeśli okaże się, że doszło do jakiegoś uszkodzenia, konieczna jest wymiana zniszczonego elementu. Zazwyczaj pomiary wykonywane w technologii geometrii 3D przebiegają bardzo szybko, co wpływa również na szybsze wykonanie regulacji.

Na jednym ekranie można śledzić ponad trzydzieści parametrów, oraz dodatkowo automatyczne porównanie kątów mierzonych z danymi producenta. Maszyny pomiarowe takie jak firmy Hunter dokonują precyzyjnego pomiaru wszystkich kątów poziomych i pionowych a ponadto rozstawu osi i kół oraz obwodu kół. Dzięki sprawdzenie symetrii kątów można ocenić za pomocą uzyskanych wyników pomiarów znajdujących się poza tolerancją czy odkształcenia elementów zawieszenia spowodowane są wypadkiem lub uszkodzeniem podwozia. Pomiar kątów odbywa się za pośrednictwem nowej generacji kamer o wysokiej rozdzielczości, które permanentnie mierzą pozycje tarcz oraz ich usytuowanie w przestrzeni. Maszyna Hunter pracuje niezwykle szybko i wydajnie, a dystans przetaczania pojazdu w tył i z powrotem jest bardzo krótki (ok. 20 cm), dzięki czemu cała operacja pomiarowa zajmuje nie więcej niż kilka minut. W tym czasie urządzenie przeprowadza kompensację bicia oraz szereg pomiarów, do których nie jest wymagane podnoszenie pojazdu.

Tags:

About Author