Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Geometria 3d po zimie – czy warto?

Zima jest okresem, który jest bezwzględny dla naszych samochodów. Zimno, śnieg, błoto pośniegowe, piach i sól atakują nasze pojazdy od każdej strony. Oprócz tego, jazda zimą często może zakończyć się na krawężniku, ze względu na nagłą utratę przyczepności. Między innymi dlatego, zalecanym okresem na badanie geometrii zawieszenia jest wiosna. Jeżeli po zimie Państwa samochód prowadzi się gorzej, jeżeli ściąga auto na jedną ze stron a także zauważają Państwo szybkie zużycie bieżnika to znak, że ustawienia zawieszenia się rozregulowały. W takim wypadku warto udać się do warsztatu i wykonać badanie geometrii 3D.

Sezonowa wymiana a geometria

Wiosna jest momentem, kiedy większość kierowców decyduje się na sezonową wymianę opon. Każdy kierowca chce, by zakupione przez niego opony starczyły na jak najdłużej, najlepiej na cały przewidziany dla danych opon czas. Jako że komplet budżetowych opon kosztuje zazwyczaj około tysiąca złotych, każdy by chciał aby starczyły one na jak najdłużej. Tymczasem, źle ustawiona geometria kół może spowodować, że nasze opony zużywają się dużo szybciej. Nie regulowane ustawienia zawieszenia powodują przyspieszenie zużycia opon, jak również elementów gumowych zawieszenia, takich jak tuleje wahaczy czy nawet amortyzatorów. Źle ustawiona geometria pogarsza komfort jazdy, poprzez wymuszenie na kierowcy ciągłego poprawiania kierunku jazdy, a także poprzez szum opon, które nie przylegają do nawierzchni tak jak powinny. 

Geometria zawieszenia 

Geometria zawieszenia to zespół zależności występujących pomiędzy określonymi elementami zawieszenia. Zawieszenie jest zazwyczaj tak stworzone, by auto miało stały kontakt z podłożem, tymczasem geometria wprowadza zmiany, które zapewniają dodatkowo zwiększenie precyzji prowadzenia czy zwiększenie bezpieczeństwa. Geometria kół na ogół składa się z takich parametrów jak: 

  • kąt pochylenia koła,
  • kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
  • zbieżność kół

Parametry te odpowiadają za to, w jaki sposób prowadzi się samochód, a także mają wpływ na reakcje auta na zmieniające się warunki. Często używa się zamiennie słów zbieżność i geometria. Jak widać powyżej, zbieżność jest jednym z parametrów geometrii, jednak w części aut nie ma możliwości pełnych zmian ustawień, a jedynym parametrem jaki można modyfikować jest zbieżność kół. Dlatego też utarło się, że zbieżność i geometria to to samo.

Czy warto po zimie odwiedzić warsztat?

Naszym zdaniem jak najbardziej. Zimy w Polsce są nieobliczalne, przez co każda jest inna. Bardzo łatwo jest utracić kontrolę nad pojazdem i uderzyć w krawężnik, lub wjechać w dziurę której nie widać. Każde takie zdarzenie kwalifikuje się do sprawdzenia przez mechanika. Zalecenia producentów samochodów mówią, że geometria zawieszenia powinna być co roku sprawdzana. Dodatkowo my, mówiąc z naszego doświadczenia, możemy doprecyzować termin badania geometrii właśnie na wiosnę. Jest to idealny okres na sprawdzenie geometrii po zmianie opon na letnie. Jeżeli sezonowej zmianie opon auto szumi, lub ściąga na jedną ze stron, warto odwiedzić warsztat samochodowy na diagnozę zawieszenia. Badania geometrii 3D trwają z reguły bardzo krótko, a mogą w perspektywie dłuższego czasu zaoszczędzić nam pieniędzy i stresu.

Tags:

About Author