Historia zawieszeń samochodowych jest krótka, aczkolwiek obfituje w wynalazki, które zmieniły motoryzację. W poprzednim wpisie poruszyliśmy temat absolutnych początków zawieszeń samochodowych, a także rozwoju ich na przestrzeni 50 lat. W tym wpisie postaramy się opisać, jak wyglądał rozwój tej dziedziny motoryzacji przez ostatnie 50 do 70 lat. Okres powojenny obfitował w rozwiązania, które wyróżniały się niepowtarzalnym komfortem. A wszystko to zaczęło się od pewnego konstruktora z Francji…
Zawieszenie hydrauliczne
Oprócz kolumny MacPhersona, konstruktorem który zasłynął z niekonwencjonalnego podejścia do zawieszeń samochodowych był Citroen. Ten francuski konstruktor zamarzył o tym, aby jego przedsiębiorstwo zaczęło produkować samochody osobowe – a nie tylko części do nich. Mając doświadczenie w branży dość szybko opracował swój samochód. Samochód został pokazany na targach w Paryżu jeszcze przed wojną. Auto zachwyciło widzów nie tylko fantastycznym wyglądem, ale także rozwiązaniami technicznymi. Pojazd był stworzony na nadwoziu samonośnym, silnik spalinowy i skrzynia biegów były umieszczone z przodu pojazdu oraz napędzały przednią oś (patrząc od przodu pojazdu, najpierw była skrzynia biegów a następnie silnik!) a także posiadało autorskie zawieszenie Citroena – amortyzatory hydrauliczne.
Czytaj także: Historia zawieszenia samochodowego cz. 1
Zawieszenie opierało się na podwójnych wahaczach połączonych z podłużnymi drążkami skrętnymi z przodu, oraz na belce poprzecznej z drążkami skrętnymi z tyłu. Zawieszenie hydrauliczne, mimo że budzi w wielu kierowcach przerażenie jest jednym z najdoskonalszych i najtrwalszych rozwiązań, jakie są dostępne na rynku. Umiejętne korzystanie i serwisowanie takiego zawieszenia sprawia, że może być ono bezawaryjne przez cały okres życia pojazdu. Połączenie takich rozwiązań sprawiło, że samochód był niesamowicie komfortowy podczas podróży. Stąd też ogromne zainteresowanie tym pojazdem wykazywały ministerstwa różnych państw a także mafiozi.
Rozwiązania nowoczesne – zawieszenie samopoziomujące
Zawieszenia samopoziomujące sterowanie elektroniczne zostały wprowadzone do motoryzacji około 30 lat temu. Zawieszenie adaptacyjne pneumatyczne to rozwiązanie, które ma za zadanie podnieść komfort podróżowania do poziomu znanego z Citroena. Amortyzatory pneumatyczne pozwalają na płynne regulowanie wysokości podróżowania – tak jak w zawieszeniu hydraulicznym, a także automatycznie dostosowują wysokość samochodu względem obciążenia. Zawieszenie tego typu pozwala na ograniczanie przechyłu nadwozia podczas jazdy po łuku, co pozytywnie wpływa na właściwości jezdne. Ponadto, szeroko dostępna elektronika pozwala także na dostosowywanie zachowania samochodu do warunków panujących na drodze a także do prędkości pojazdu. Niestety, przy tak skomplikowanych zawieszeniach, koszty konserwacji wzrastają niewspółmiernie do komfortu.
Zawieszenia elektromagnetyczne – przyszłość motoryzacji
Zawieszenie elektromagnetyczne jest traktowane jako przyszłość motoryzacji, mimo że rozwiązanie to jest w opracowywaniu od niemal 20 lat. Założeniem tego zawieszenia jest stworzenie w pełni reaktywnego i świadomego zawieszenia, które będzie wykrywać przeszkody na drodze oraz w pełni się do nich dostosowywać. Pionierem w tej dziedzinie była firma BOSE, która po wielu latach pracy zarzuciła projekt, ze względu na zbyt wielką masę oraz nikłe szanse na sukces komercyjny. Na szczęście jest coraz więcej firm specjalistycznych, które próbują swoich sił w tej dziedzinie. Jedną z nich jest Clearmotion, które zamierza wprowadzić do sprzedaży pierwsze zawieszenie elektromagnetyczne.
Niewątpliwą zaletą takiego zawieszenia jest możliwość wykrywania i dostosowywania się do przeszkód. Film nagrany przez BOSE i udostępniony w serwisie YouTube pokazuje, jak diametralnie różni się zachowanie nadwozia pojazdu z elektromagnesami a samochodu z klasycznym zawieszeniem. Wykorzystany przez nich Lexus LS400 był w stanie nawet przeskoczyć nad przeszkodą umieszczoną na drodze.
Tags: