Każdy kierowca powinien pamiętać o regularnym serwisie olejowym swojego samochodu. Oprócz wymiany oleju, należy także wymienić filtry. Jakie filtry występują w pojazdach samochodowych, a także kiedy należy je wymieniać?
Filtr paliwa
Pierwszym filtrem, o jakim opowiemy jest filtr paliwa. Filtr ten jest niezwykle istotny zwłaszcza w silnikach diesla. Filtr ten ma za zadanie oczyścić paliwo przed dostaniem się do wtryskiwaczy. Paliwo słabej jakości, które nie zostało dostatecznie przefiltrowane może uszkodzić lub zatkać wtryskiwacze. Zwłaszcza silniki diesla są narażone na usterki tego typu, dlatego nie wolno zapominać o wymianie tego filtra. Diesle posiadają pompy wysokiego ciśnienia a także bardzo wrażliwe wtryskiwacze, które bardzo nie lubią pracować z paliwem słabej jakości. Pompa pracująca długo na słabej jakości paliwie może zacząć opiłkować, czyli wycierać swoje elementy. Opiłki metalu wędrują wtedy razem z paliwem do wtryskiwaczy, co powoduje ich przytkanie lub zatkanie.
Nasze auto zacznie wtedy spalać więcej paliwa przy jednoczesnej utracie mocy. Dlatego tak ważny jest filtr paliwa. Oczywiście, wymieniając filtr warto zwrócić uwagę na firmę, która go wyprodukowała. Najlepsze firmy są gwarantem jakości i wytrzymałości filtra. Element filtrujący należy wymieniać zależnie od przejechanych kilometrów lub lat – średnim zalecanym interwałem wymiany jest okres od 35 do 50 tysięcy kilometrów lub 4 do 5 lat. A teraz najlepsza informacja: filtry paliwa są elementami bardzo tanimi – kosztują do 100 zł za sztukę dla większości aut.
To dobra cena, jak na taką wytrzymałość. Tym bardziej w jednostkach diesla, gdzie zaniedbany filtr może doprowadzić do awarii wtryskiwaczy. Pamiętajmy że regeneracja wtryskiwacza to minimum 500 zł, a wymiana wtrysku na nowy to koszt powyżej 2000 zł. Chyba warto wymienić ten jeden filtr?
Filtr oleju
Filtr ten ma za zadanie oczyszczać olej silnikowy z wszelkich elementów, których w oleju być nie powinno. Podstawowymi elementami, jakie filtr oleju musi wychwytywać są opiłki metalu, powstałe na skutek pracy silnika i powolnego wyrabiania się pracujących elementów. Oprócz opiłków, filtr ma za zadanie pozbycie się wszelkich zanieczyszczeń zassanych do silnika, które przedostały się przez filtr powietrza. Filtr powietrza nie jest idealnym filtrem, ponieważ musi on przepuszczać powietrze zasysane do silnika. Filtr oleju natomiast jest dużo bardziej dokładny, ponieważ pracuje on pod ciśnieniem. Stan i jakość oleju silnikowego jest jednym z najważniejszych aspektów pracy silnika, ponieważ tworzone filmy olejowe powodują obniżanie tarcia, co bezpośrednio przekłada się na niezawodność jednostki napędowej.
Należy pamiętać o regularnej wymianie filtra – producenci zalecają wymianę co 15-20 tysięcy kilometrów lub co roku. Oprócz wymiany filtra, warto także dokonać zmiany oleju silnikowego – większość olei traci swoje właściwości z biegiem czasu. Optymalnym momentem na wymianę oleju jest wiosna, ponieważ olej po zimie może być przemrożony, co obniża jego parametry. Sam filtr oleju jest tanim elementem – kosztuje do 100 zł za sztukę.
Filtr powietrza
Filtr powietrza jest drugim filtrem odpowiadającym bezpośrednio za niezawodność silnika. Dokładne oczyszczenie powietrza z kurzu jest niezbędne, ponieważ zasysanie kurzu do silnika powoduje uszkadzanie gładzi cylindrycznych poprzez zwiększone tarcie. Na szczęście, nawet jeżeli filtr powietrza nie poradzi sobie z oczyszczaniem powietrza, to filtr oleju i sam olej powinny “przyjąć” zabrudzenia na siebie. Oczywiśnie nie jest to najlepszym rozwiązaniem – kurz i tak chwilę po krąży w układzie. Sama wymiana filtra powietrza jest czynnością wymagającą dosyć sterylnych warunków, ponieważ każde zanieczyszczenie jakie dostanie się za filtr trafi do silnika. Między innymi dlatego warto ostrożnie się do tego zabierać. Sam filtr jest stosunkowo tanim elementem – kosztuje od 20 zł w górę. Żywotność filtra powietrza określana jest na około 20 tysięcy kilometrów lub 1 rok.
Filtr kabinowy
Filtr kabinowy to często zespół filtrów, które oczyszczają powietrze dostające się do kabiny samochodu. Podstawowym zadaniem tego filtra jest oczyszczanie powietrza z kurzu, dymu, zarodników grzybów i pyłków roślinnych. Filtr ten powinien być wymieniany minimum raz do roku – lub co 15 tysięcy kilometrów. Wiele osób zapomina o tym filtrze, przez co z czasem w samochodzie może pojawić się nieprzyjemny zapach, a także reakcje alergiczne u osób narażonych na tego typu problemy. Oprócz nieprzyjemnego zapachu, oznaką zużytego filtra jest także parowanie szyb. Filtry te należy wymieniać, niezależnie od tego czy jest się alergikiem czy astmatykiem. Czyste powietrze wpływa na nasz komfort podróżowania a także na nasze samopoczucie. Warto także poprosić mechanika, by montował droższe, węglowe filtry kabinowe. Posiadają one dodatkową warstwę filtrującą, dzięki czemu powietrze dostające się do kabiny będzie wyjątkowo czyste.
Osuszacz klimatyzacji
Filtr, o którym 95% kierowców zapomina. Filtr ten odpowiada za oczyszczanie czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji. Jego nadrzędną funkcją jest wyciąganie wilgoci, która może powodować korozję układu oraz rozwijanie się mikroustrojów. Wilgoć w układzie klimatyzacji może spowodować poważną usterkę kompresora, w postaci zatarcia go. Specjaliści od klimatyzacji zalecają wymianę osuszacza co dwa lata – dzięki temu zabiegowi możemy zaoszczędzić setki złotych, które normalnie musielibyśmy wydać na regenerację lub wymianę kompresora.
Tags: