Zawieszenie pneumatyczne jest jednym z rozwiązań, które docelowo miało zastąpić klasyczne amortyzatory i sprężyny. Z biegiem lat okazało się, że rozwiązania tego typu nie przemawiają do szerokiego grona odbiorców. Czym jest zawieszenie pneumatyczne oraz jak o nie dbać? Jak poradzić sobie z awarią pneumatyki? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w tym wpisie. Zapraszamy!
Zawieszenie pneumatyczne – czym jest?
Zawieszenia pneumatyczne są na rynku już od ponad 30 lat. Głównym założeniem tego rodzaju zawieszenia było poprawienie przyczepności samochodu a także komfortu pasażerów. Zawieszenie tego typu składa się ze standardowych elementów takich jak wahacze, tuleje, łączniki stabilizatorów. Jedyną różnicą jest brak standardowego amortyzatora i sprężyn. Zamiast tego, zamontowany jest amortyzator z miechem powietrznym, który jednocześnie odpowiada za tłumienie drgań oraz za wysokość pojazdu.
Zalety pneumatycznego zawieszenia
Obecność sprężonego azotu w elementach tłumiących pozwala na bardzo skuteczne eliminowanie wszelkich nierówności a także na utrzymywanie stałej wysokości pojazdu – niezależnie od obciążenia. Jest to największa zaleta tego typu zawieszenia, dlatego tak często jest ono stosowane w autobusach miejskich. Autobusy nie dość że mogą obniżyć się podczas postoju na przystanku, co pomaga we wchodzeniu do pojazdu i podczas opuszczania go, to także są w stanie utrzymywać stały prześwit niezależnie od ilości pasażerów. Zawieszenie pneumatyczne jest także często stosowane w pojazdach typu kombi, ponieważ zdolność do utrzymywania poziomu prześwitu jest bardzo przydatna. Ponadto, możliwość operowania prześwitem na tylnej osi jest przydatna podczas ciągnięcia przyczep. Zawieszenie tego typu także jest stosowane w pojazdach typu SUV gdzie płynna regulacja wysokości pozwala na przejeżdżanie samochodem tam, gdzie inne auta się poddają. Dodatkowo, najnowsze zawieszenia pneumatyczne pozwalają na dostosowanie wysokości pojazdu względem prędkości podróżowania – im szybciej jedziemy, tym bardziej obniża się zawieszenie, co zmniejsza opór aerodynamiczny. Kolejną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość regulacji przechyłu nadwozia podczas pokonywania łuku. Możliwość ustalenia maksymalnego wychyłu pozwala na uzyskanie lepszych parametrów przyczepności i stabilności – co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo.
Jak działa pneumatyka?
Zawieszenie pneumatyczne składa się ze standardowych elementów zawieszenia oraz z amortyzatora pneumatycznego wyposażonego w miech powietrzny. Miechy są napełniane za pomocą kompresora, który zasilany jest za pomocą paska wielorowkowego lub za pomocą silnika elektrycznego. Ruch koła w płaszczyźnie pionowej wymusza na kompresorze zwiększenie ciśnienia w miechu lub upuszczenie go, co odbywa się za pomocą specjalnego zaworu upustowego. Całość układu jest sterowana za pomocą komputera pokładowego. Obecność wielu czujników, komputera pokładowego, kompresora, przewodów powietrznych a także samych miechów sprawia, że układ ten jest bardzo skomplikowany. Przez ten poziom skomplikowania, naprawa zawieszenia pneumatycznego często jest bardzo droga.
Jak dbać o zawieszenie pneumatyczne?
Najważniejszą rzeczą, jakiej nie należy robić przy zawieszeniu pneumatycznym to częsta zmiana wysokości pojazdu. Regularne zmienianie wysokości pojazdu prowadzi do przedwczesnego zużycia kompresora i miechów amortyzujących. Ponadto, zawieszenie pneumatyczne bardzo nie lubi jeździć po drogach w wyjątkowo złym stanie. Pneumatyka jest doskonałym rozwiązaniem, jeżeli drogi po których jeździmy są w miarę równe.
Aby zadbać o takie zawieszenie, warto także wybierać się samochodem na przejażdżkę minimum raz na tydzień. Zastanie miechów może spowodować, że zawieszenie przestanie działać. W takim wypadku, nie powinniśmy takim samochodem jeździć.
O stan zawieszenia pneumatycznego może zadbać także właściwe serwisowanie. Jeżeli nasz serwis samochodowy jest profesjonalny, to przed każdym podniesieniem samochodu powinien włączyć tryb podnośnik serwisowy dla zawieszenia. W ten sposób zawieszenie ustawi się w odpowiednim położeniu, co uchroni je przed uszkodzeniami.
Pneumatyka a geometria kół
Zawieszenia pneumatyczne zazwyczaj wykorzystują rozwiązania wielowahaczowe, przez co samochody tego typu muszą być poddawane badaniu geometrii zawieszenia. Jeśli dokonywałeś regeneracji zawieszenia pneumatycznego, lub wymieniałeś inne komponenty zawieszenia to z troski o własne bezpieczeństwo powinieneś wykonać badanie i ustawianie geometrii. Niepoprawne ustawienie geometrii przyspiesza zużycie miechów i kompresora, przez co naprawa zawieszenia pneumatycznego może okazać się wyrzuceniem pieniędzy w błoto.
Tags: