Amortyzatory są częścią zawieszenia, która ma za zadanie tłumić duże drgania. Zależnie od budowy zawieszenia, amortyzator może odpowiadać tylko za tłumienie drgań, ale także może być elementem nośnym – jak to jest w zawieszeniu MacPhersona. W jaki sposób wymienić samodzielnie amortyzator oraz kiedy warto się za to zabrać? Kiedy należy wymienić amortyzator? Czy warto próbować samemu, czy też lepiej jest to zlecić zawodowym mechanikom? W tym wpisie odpowiemy na te pytania!
Amortyzator – czyli w zasadzie co?
Amortyzator jest elementem zawieszenia, które składają się z tłoczyska, tłoka, cylindra oraz oleju. Zazwyczaj we wnętrzu amortyzatora znajduje się także pływający tłok oraz gaz tłumiący. W takim wypadku mówimy o amortyzatorze gazowym – występują one większości samochodów osobowych. Amortyzator ma za zadanie przechwytywać energię powstałą poprzez wpadnięcie koła w nierówności czy dziury, dzięki czemu koło ma stały kontakt z podłożem. Amortyzator ma ogromny wpływ na komfort pasażerów a także ich bezpieczeństwo. Działający amortyzator zapobiega przechyłom bocznym nadwozia a także działa stabilizująco na pojazd.
Jak wymienić amortyzator w kolumnie MacPhersona?
Kolumna MacPhersona jest rozwiązaniem bardzo tanim i łatwym w obsłudze. Składa się ono z jednego wahacza dolnego, łącznika stabilizatora oraz amortyzatora, który jest jednocześnie elementem prowadzącym koło i tłumiącym drgania. Wymiana amortyzatorów przednich w tym układzie powinna rozpocząć się od podniesienia auta i demontażu koła. Następnym krokiem powinno być odkręcenie łącznika stabilizatora i końcówki drążka kierowniczego. Kolejnym krokiem powinno być odkręcenie dwóch śrub, łączących kolumnę ze zwrotnicą koła. Dalej, powinniśmy odkręcić śrubę w kielichu amortyzatora – wystarczy podnieść maskę pojazdu. Mając odkręcone wszystkie śruby, wystarczy wyjąć kolumnę na zewnątrz.
Co dalej z amortyzatorem?
Następnym krokiem, jaki musimy wykonać jest ściągnięcie sprężyny. Do tego celu warto wykorzystać specjalne ściągacze do sprężyn. UWAGA! Ściśnięta sprężyna jest bardzo niebezpieczna! Znane są przypadki, gdy ściśnięta sprężyna wystrzeliła w mechanika ciężko go raniąc. Zachowajmy najwyższą uwagę podczas tej czynności! Gdy ściągniemy sprężynę, możemy zacząć demontować nakrętki trzymające sprężynę. Następnie ściągamy gniazdo sprężyny i zdejmujemy ją z amortyzatora. To dobry moment na to, aby obejrzeć dokładnie sprężynę – wszelkie pęknięcia lub rdza kwalifikują sprężynę do wymiany. Następnym krokiem jest założenie ściśniętej sprężyny na nowy amortyzator, założenie gniazda sprężyny oraz przykręcenie go. Następnie można powoli rozprężać sprężynę – warto upewnić się, że dekiel jest porządnie dokręcony a także ustawić sprężynę tak, aby jej koniec pasował do kształtu dekla.
Kolumna zmontowana – co teraz?
W tym momencie warto sprawdzić stan gumowych odbojników na tłoczysku a także stan górnego łożyska kolumny. Są to elementy, które zazwyczaj wymienia się razem z amortyzatorem. W zasadzie, montaż kolumny jest odwróconym demontażem:
- wkładamy kolumnę na miejsce,
- łapiemy górną śrubę – nie dokręcamy od razu na gotowo,
- łapiemy dolne śruby (2 sztuki) – dokręcamy ale nie na gotowo,
- przykręcamy łącznik stabilizatora i końcówkę kierowniczą – na gotowo z odpowiednim momentem siły,
- montujemy koło i obniżamy samochód tak, aby stał o na własnych kołach,
- dokręcamy śrubę górną z odpowiednim momentem,
- dokręcamy śruby dolne z odpowiednim momentem.
Czy po wymianie amortyzatora trzeba ustawiać zbieżność?
Przede wszystkim upewnijmy się, że porządnie wszystko skręciliśmy. Następnym krokiem powinno być powtórzenie całej czynności dla drugiego koła. Pamiętajmy, że amortyzatory, sprężyny, wahacze, tuleje wahaczy, łączniki stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych zawsze wymieniamy parami! Po wymianie obydwóch amortyzatorów powinniśmy udać się na stację diagnostyczną w celu zbadania poprawności ustawienia geometrii i zbieżności. Należy pamiętać, że każdorazowa zmiana elementów zawieszenia wymaga od nas ustawienia geometrii, ponieważ niepoprawne ustawienia będą odbijać się na szybszym zużyciu elementów eksploatacyjnych zawieszenia, szybszym zużyciu opon, niestabilnej jeździe oraz obniżonym komforcie podróżowania.
Tags: