Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Jak sprawdzić zawieszenie w samochodzie bez narzędzi?

Jak sprawdzić zawieszenie w samochodzie bez narzędzi?

Zawieszenie w pojazdach samochodowych jest jednym z niezbędnych elementów, które odpowiadają za przyczepność samochodu do drogi a także za komfort podróży. Zawieszenie składa się z wielu elementów, które z czasem się wyrabiają. W jaki sposób sprawdzić stan zawieszenia nie posiadając narzędzi? Kiedy należy sprawdzić zawieszenie oraz jak rozpoznać uszkodzenia? W tym wpisie blogowym postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Zapraszamy!

Układ zawieszenia w samochodzie

Zawieszenie w samochodach osobowych składa się z kilku elementów. Przede wszystkim, na pierwszy rzut oka możemy zaobserwować amortyzatory i sprężyny. Do tego dochodzą wahacze, tuleje, łączniki stabilizatora, stabilizator oraz sworzeń wahacza. Sam układ poszczególnych elementów oraz ich budowa jest uzależniona od rodzaju zawieszenia. Najpopularniejszym zawieszeniem stosowanym na przedniej osi jest tak zwana kolumna MacPhersona. Jest to amortyzator który ma możliwość obrotu wokół swojej własnej osi, dzięki czemu jest to rozwiązanie łatwe w projektowaniu a także w obsłudze. Budowa zawieszenia samochodu na tylnej osi jest już bardziej zróżnicowana, ponieważ możemy wyróżnić takie rozwiązania jak:

  • belka skrętna,
  • wielowahacz,
  • zawieszenie piórowe.

Rozwiązania te różnią się stopniem skomplikowania oraz jakością tłumienia. Różnią się również tym, czy dane zawieszenie poddaje się sprawdzeniu geometrii czy tylko zbieżności.

Podstawowe części zawieszenia samochodu – funkcje

Do podstawowych części zawieszenia samochodu to:

  • wahacze – łączą nadwozie samochodu ze zwrotnicą koła, do której przymocowane jest koło;
  • tuleje metalowo gumowe – są zamontowane na końcach wahaczy oraz odpowiadają za tłumienie drgań i wibracji;
  • amortyzatory – dociskają koło do drogi oraz absorbują duże skoki koła;
  • sprężyny – wspomagają w dociskaniu koła do drogi oraz ustalają wysokość samochodu;
  • łączniki stabilizatora – odpowiadają za połączenie zwrotnic kół ze stabilizatorem;
  • stabilizator – utrzymuje stabilność kół w zakręcie oraz odpowiada za wychył koła  – wspiera przyczepność podczas jazdy po łuku.

Sprawdzenie zawieszenia pojazdu

Sprawdzenie zawieszenia pojazdu samemu najczęściej dokonuje się przed kupnem pojazdu lub, gdy zauważymy że nasze auto nie zachowuje się tak, jak powinno. Przede wszystkim, sprawdzenie poszczególnych elementów zawieszenia powinno odbyć się poprzez weryfikację wzrokową, weryfikację dotykową a także jazdę próbną. Jazda próbna powinna być poprowadzona tak, aby móc przetestować samochód w różnych warunkach podróży. 

Jak rozpoznać zużyte wahacze i tuleje?

Wahacze jak i tuleje powinniśmy przede wszystkim obejrzeć. Weryfikacja wzrokowa jest jest niezbędna tym bardziej, że nie każdy kierowca wie, kiedy dany wahacz lub tuleja jest uszkodzona. Często zużycia nie da się wyczuć podczas jazdy. Weryfikację stanu wahaczy powinniśmy zacząć od wejścia pod pojazd. Wtedy powinniśmy obejrzeć wszystkie wahacze i tuleje. Wszelkie skrzywienia wahaczy czy korozja oznaczają, że wahacz jest do wymiany. Oglądając tuleje, powinniśmy zwrócić uwagę na stan gumy – sparciałe czy rozerwane tuleje nadają się do wymiany. 

Łączniki stabilizatora i stabilizatory

Łączniki stabilizatora również można zaobserwować od spodu pojazdu. Jeżeli gumki zabezpieczające na końcach są sparciałe lub dziurawe, to łączniki również nadają się do wymiany. Stan stabilizatora i łączników można zaobserwować w czasie jazdy, ponieważ zużyte elementy będą głośno skrzypieć podczas skręcania lub pokonywania nierówności.

Sprawdzenie stanu amortyzatorów i sprężyn

Sprawdzenie tych elementów powinno odbyć się za pomocą wzroku. Amortyzatory które są pokryte olejem oznaczają, że ich żywot dobiegł końca. Dodatkowo, sprawdzenie amortyzatora można dokonać poprzez silne naciśnięcie karoserii nad amortyzatorem. Jeżeli auto poruszy się więcej niż 3 razy to znak, że amortyzator nie działa. Amortyzator można sprawdzić podczas jazdy – jeżeli wciśniemy hamulec a samochód bardzo mocno przechyli się do przodu, oraz będzie słychać głuche uderzenie to znak, że amortyzator nie pracuje – nastąpiło tak zwane “dobicie amortyzatora”.

Sprężyny również można obejrzeć by ocenić ich stan. Korozja na sprężynach oraz pęknięcia świadczą o tym, że ich żywotność już się skończyła. 

Co robić, gdy nie jesteśmy pewni?

Jeżeli nasze auto zaczęło się zachowywać inaczej niż powinno, lub chcemy kupić nowy pojazd ale nie jesteśmy pewni, to warto udać się do warsztatu mechanicznego na diagnostykę zawieszenia. Profesjonaliści będą wiedzieć co należy sprawdzić, a dostęp z podnośnika jest dużo lepszy od wciskania się pod pojazd. Mechanicy są w stanie szybko zweryfikować potencjalne usterki oraz oszacować koszt napraw.

Tags:

About Author