Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Jakie uszkodzenia felg można naprawić?

Jakie uszkodzenia felg można naprawić?

Uszkodzona felga to bardzo niemiła informacja dla kierowców. Polskie drogi słyną ze swojej słabej jakości. Dziury oraz wysokie krawężniki są często przyczyną uszkodzenia felg. Skrzywienie rantu felgi to jedne z najbardziej popularnych krzywd, jakie dzieją się naszym felgom na naszych drogach. W jaki sposób poznać, czy nasza felga jest uszkodzona oraz kiedy warto je naprawiać? Jakie uszkodzenia można wypracować?

Uszkodzona felga – objawy

Skrzywienie felgi to najpopularniejszy typ uszkodzeń, z jakimi mamy do czynienia. Krzywa felga to przede wszystkim mocne wibracje na kierownicy, które są jeszcze mocniejsze podczas hamowania. Jeżeli w naszym aucie występują takie objawy to znak, że mamy uszkodzoną obręcz albo felgę. Jeżeli uszkodzimy obręcz, bardzo często spowoduje to powolny spadek ciśnienia z opony. Dzieje się tak dlatego, że opona nie przylega idealnie do obręczy. Możliwe jest także odklejenie opony od felgi, co spowoduje wyciek ciśnienia. Niestety, większość uderzeń uszkadzających felgę uszkadza także oponę. Popularne jest uszkodzenie oplotu wewnątrz opony, co skutkuje powstaniem “bąbla” na powierzchni opony. Po takim zdarzeniu będziemy odczuwać zwiększone ciągnięcie samochodu na stronę uszkodzonego koła. Warto wspomnieć o tym, że opona z bąblem grozi wybuchem.

Bicie felg

Oprócz skrzywienia obręczy częstym problemem jest także bicie felgi. Zazwyczaj jest ono efektem procesu produkcyjnego i da się je zminimalizować za pomocą ciężarków. Gorzej, gdy felga w całości się krzywi na skutek jakiegoś zdarzenia. W wypadku bicia felg warto udać się do warsztatu mechanicznego na prostowanie felg. Bez takiego działania narażamy siebie i swój samochód na konsekwencje. Jazda z bijącymi felgami jest dla nas niebezpieczna ponieważ samochód ma mniejszą przyczepność a także może się zachowywać niestabilnie w zakrętach. Dłuższa jazda z bijącymi felgami to także przyspieszone i nierówne zużycie bieżnika opony a także wszystkich elementów gumowo-metalowych występujących w zawieszeniu – takich jak choćby tuleje. 

Czym jest prostowanie felg?

Regeneracja felg to czynności niezbędne do przywrócenia feldze jej fabrycznego kształtu.Do wykonania poprawnego prostowania felg niezbędne są odpowiednie maszyny a także wyszkolona kadra, bez której prostowanie może okazać się wadliwe. Co do zasady można prostować zarówno felgi stalowe jak i aluminiowe, jednak w wypadku tych drugich jest to bardzo trudne. Sama naprawa felg aluminiowych może być niewykonalna ze względu na rodzaj stopu aluminium z którego wykonana została dana felga – nie każdy stop nadaje się do ponownej obróbki. 

Prostowanie stalowych felg

Felgi stalowe w prawie zawsze można naprawić. Ogromna ilość napraw związana jest z uszkodzeniem rantu felgi. Wszelkie uszkodzenia rantu naprawiane są za pomocą maszyn o wysokim poziomie automatyzacji, co zapewnia stuprocentową skuteczność. Jedynym aspektem jaki należy rozpatrzyć podczas prostowania felg stalowych jest opłacalność takiego zabiegu. Używane jak i nowe felgi stalowe mogą być tańsze od regeneracji felg stalowych.

Uszkodzona alufelga

Alufelgi są znacznie trudniejsze w naprawie. Zależnie od rodzaju stopu aluminium użytego do stworzenia danej felgi, aluski można poddać prostowaniu i toczeniu. Jeżeli będziemy mieli do czynienia z felgą o popularnym stopie, to można takie felgi spawać i napawać w celu obróbki. Wiele firm zajmujących się produkcja alufelg tworzy je ze stopów tak wytrzymałych, że prędzej uszkodzimy zawieszenie niż felgę – w takim wypadku uszkodzenie felgi będzie wiązało się z jej bezpowrotnym zniszczeniem. Regeneracja alufelg jest dużo droższa od naprawy stalówek ze względu na konieczność podgrzania całej felgi i pracy na ciepłym materiale. Naprawa felg aluminiowych nie zawsze jest opłacalna i w ogóle możliwa. Jeżeli jednak da się ją naprawić, to do kosztów należy doliczyć lakierowanie.

Kiedy nie da się naprawić felg?

Uszkodzeniami, które dyskwalifikują felgę z ewentualnej naprawy są przede wszystkim uszkodzenia szprych czy ramion. Kolejnymi uszkodzeniami, które sprawiają że felga nie nadaje się do użytku i naprawy są głębokie rysy na jej powierzchni. Ostatnim podpunktem o jakim należy wspomnieć jest skrzywienie osi felgi. Taki rodzaj uszkodzenia jest nienaprawialny. Jeżeli na powierzchni felgi są uszkodzenia które spowodowały skrzywienie osi felgi o więcej niż 1 mm, to ich także nie powinno się naprawiać. Próba naprawienia wymienionych uszkodzeń felg może się powieść, jednak felga będzie miała skrajnie zaburzony środek ciężkości, przez co nie da się jej wyważyć. W razie uszkodzenia felgi warto udać się do warsztatu mechanicznego, gdzie mechanicy powinni od razu określić czy dane uszkodzenia da się naprawić.

Tags:

About Author