Polska jest krajem, w którym mandaty można dostać za prawie wszystko. Niestety, za to, co wpływa bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo, mandatu nie ma. Także w dużym skrócie: mandatu za jazdę na niewłaściwym ogumieniu nie ma. Nie oznacza to jednak, że jazda na zimowych oponach latem to dobry pomysł. Opony powinniśmy regularnie wymieniać, a w tym wpisie dowiecie się dlaczego.
Dlaczego nie warto
Jazda na ogumieniu, które nie jest dostosowane do panujących warunków atmosferycznych jest po prostu niebezpieczna. Zimą, opona letnia nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. To samo dzieje się latem, jeżdżąc na oponach zimowych. Opony są dostosowane do warunków panujących w danym okresie, a jazda w warunkach do których one nie są dostosowane to proszenie się o kłopoty. Jeżeli nie zależy nam na własnym zdrowiu i naszym aucie, to proszę pomyśleć o innych użytkownikach dróg. Jazda latem na zimówkach wydłuża czas hamowania – co się stanie, gdy na drogę wybiegło dziecko? Czy zdążymy zahamować? Czy ten obraz będzie się nam śnił do końca życia?
Mandat za jazdę na zimówkach
W Polsce mandatu za jazdę na zimówkach nie ma. Warto jednak pamiętać, że mandaty tego typu występują za granicą. W Czechach, jazda w okresie zimowym musi się odbywać na oponach zimowych. Mało to, bieżnik musi mieć minimum 4 mm głębokości. W Niemczech i na Słowacji również należy jeździć na zimówkach. Wymóg ten dotyczy dróg, które regularnie pokrywane są śniegiem i lodem.
Jazda na zimówkach latem a ubezpieczenie
Brak obowiązku prawnego, dotyczącego jazdy na ogumieniu odpowiednim do danego sezonu nie sprawia, że taka jazda jest opłacalna. Jeżeli spowodujemy zdarzenie drogowe, a w zapiskach dotyczących tego zdarzenia będzie informacja o niewłaściwych oponach, to narażamy się na kłopoty z odzyskaniem pieniędzy z AC. Wszystko zależy od zapisów w OWU. O ile w warunkach ubezpieczenia zazwyczaj nie ma zapisu o oponach, to jest w nich zawarty paragraf o rażącym niedbalstwie. Na tej podstawie ubezpieczyciel może obniżyć wypłatę odszkodowania. Czym jest rażące niedbalstwo? Jazda ze zużytymi hamulcami, starymi oponami, oponami niedostosowanymi do warunków na drodze – aby dowiedzieć się więcej na ten temat, warto zapytać swojego agenta ubezpieczeniowego.
Kiedy wymieniać opony?
Producenci opon jasno określają, kiedy należy wymienić opony. Gdy średnia temperatura dobowa przekracza 7 stopni Celsjusza, powinniśmy wymienić opony zimowe na letnie. Gdy średnia temperatura dobowa spada poniżej 7 stopni, to powinniśmy wymienić opony letnie na zimowe. Dzieje się tak, ponieważ mieszanka gumy zastosowana w oponach przy określonej temperaturze zaczyna zmieniać swoje właściwości. Opony letnie w temperaturze poniżej 7 stopni mocno twardnieją, przez co słabiej pracują. Opony zimowe w temperaturze powyżej 7 stopni zaczynają się robić miękkie, przez co szybciej się zużywają.
Kiedy grozi mandat za opony?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, mandat za jazdę na niewłaściwym ogumieniu w Polsce nie występuje. Można natomiast dostać mandat za jazdę na oponach, nie spełniających wymagań bezpieczeństwa. Co to oznacza? Opona, której bieżnik jest mniejszy niż 1,6mm jest traktowana jako niesprawna. Mandat za stare opony wynosi 500 złotych.
Spowodowanie kolizji, które nastąpiło na skutek posiadania opon niedostosowanych do warunków, może się skończyć wezwaniem policji. W takim wypadku, osoba która spowodowała kolizję otrzyma mandat do 1000 złotych.
Po ostatniej nowelizacji, do arsenału kar dołączyła również kara za wykroczenie przeciwko innym przepisom, do których zalicza się również zaniedbanie stanu pojazdu oraz stwarzanie zagrożenia na drodze. Mandat ten wynosi do 3000 złotych.
Mandat można również otrzymać za stosowanie opon zimowych z kolcami. Rozwiązanie to jest niedopuszczalne w naszym kraju. Dlaczego nie wolno korzystać z takich opon? Zimy w naszym kraju nie są tak drastyczne, by zachodziła konieczność korzystania z takich opon. Poza tym, w naszym kraju wystarczy że śnieg się rozpuści, by razem z nim rozpuścił się asfalt. Jazda na oponach z kolcami doprowadziłaby do jeszcze szybszej degradacji nawierzchni.
Jeżeli jeździmy zimą po górach, to warto zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe. To rozwiązanie jest w Polsce dopuszczalne, jeżeli droga po której jedziemy jest mocno zaśnieżona. Ponadto, łańcuchy śniegowe są wymagane na drogach ośnieżonych oznaczonych znakiem C-18 – znak ten wymusza na kierowcy stosowanie łańcuchów na co najmniej osi napędowej pojazdu.
Jazda na złych oponach – skutki
Niemieckie stowarzyszenie kierowców ADAC przeprowadziło badanie dotyczące hamowania latem na zimówkach. Pojazd rozpędzony do 100 km/h miał za zadanie się zatrzymać. Auto wyposażone w opony zimowe zatrzymało się 16 metrów dalej, od auta na średniej klasy oponach letnich. Ile to jest 16 metrów? Jeden mały autobus przegubowy. Co to oznacza podczas wypadku? Ogromne ryzyko powstania urazów śmiertelnych u nas i naszych pasażerów.
Tags: