Geometria kół oraz zbieżność są dwoma różnymi aspektami ustawień zawieszenia. Wielu kierowców stosuje je zamiennie, co jest błędne. Zbieżność kół jest składową geometrii.
Zarówno geometria zawieszenia jak i zbieżność kół gwarantuje bezpieczeństwo i stabilność pojazdu. Kiedy jednak możemy ustawić geometrię, a kiedy zbieżność? Dlaczego tych dwóch pojęć nie można traktować jako synonimów? W tym wpisie postaramy się to wyjaśnić.
Geometria zawieszenia – czym jest?
Geometria zawieszenia jest skomplikowanym zbiorem parametrów, które nie zawsze występują w każdym pojeździe. Geometria kół składa się z kątów pochylenia kół, zbieżności kół, kąta pochylenia osi sworznia zwrotnicy i kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Ustawianie geometrii zawieszenia zazwyczaj odbywa się poprzez kontrolę ustawień zawieszenia za pomocą maszyn takich jak laserowe mierniki geometrii marki Hunter. Badanie przebiega bardzo szybko, ponieważ już po 30 minutach auto może wyjechać z warsztatu ze zbadaną i poprawioną geometrią. Samo ustawienie geometrii kół to przede wszystkim:
- kontrola pochylenia kół – jest to kąt między płaszczyzną koła a pionem;
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – występuje on między sworzniem zwrotnicy a pionową osią koła;
- kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy – występujący między osią sworznia zwrotnicy koła a pionową osią koła.
Oprócz tego, do geometrii zawieszenia zalicza się także zbieżność kół.
Zbieżność kół – czym jest?
Zbieżność kół to wartość określająca położenie kół względem siebie. Zbieżność może być dodatnia i ujemna. Dodatnia zbieżność kół to ustawienie, w którym koła zmierzają do środka samochodu – patrząc na auto od frontu mamy wrażenie, że koła są skierowane do środka osi samochodu. Tak ustawiona zbieżność jest zazwyczaj spotykana w samochodach małych, o małej masie, służących przede wszystkim do jazdy po mieście. Zbieżność ujemna występuje wtedy, gdy koła zmierzają delikatnie na zewnątrz pojazdu – patrząc na auto od frontu widzimy, że koła skierowane są na zewnątrz osi samochodu. Takie ustawienie zbieżności spotykane jest często w pojazdach sportowych oraz luksusowych, ponieważ ustawienie to wpływa na komfort prowadzenia pojazdu przy dużych prędkościach.
Kiedy ustawiamy zbieżność a kiedy geometrię?
Ustawianie geometrii zawieszenia jest możliwe wtedy, gdy pojazdy wyposażony jest w zawieszenie wielowahaczowe na każdej osi. Ten rodzaj zawieszenia pozwala na precyzyjne ustawianie kół względem siebie. Jeżeli posiadamy w aucie kolumny MacPhersona oraz belkę skrętną, pełne ustawienie geometrii będzie niemożliwe ze względu na budowę zwrotnic kół. W takim wypadku najczęściej możliwe jest ustawienie zbieżność kół – niektóre zawieszenia typu McPherson pozwalają na regulację kąta pochylenia koła. Istnieją także samochody, które mają na przedniej osi kolumny MacPhersona, oraz zawieszenie wielowahaczowe na tylnej osi. W takim wypadku także mówimy o ustawianiu geometrii.
Kiedy należy sprawdzić ustawienia zawieszenia?
Geometrię i zbieżność zawieszenia należy regularnie kontrolować. Zalecanym interwałem jest okres około 15 tysięcy kilometrów lub jeden rok. Zbadanie zawieszenia warto zlecić gdy:
- wymienialiśmy elementy zawieszenia,
- zmienialiśmy opony lub koła,
- wymienialiśmy elementy układu kierowniczego,
- po wjechaniu w dziurę – zwłaszcza gdy samochód zaczął jeździć inaczej,
- jeżeli zaobserwujemy ściąganie auta na jedną ze stron,
- opony zużywają się nierównomiernie.
Geometria kół Poznań
Jeżeli mieszkasz w Poznaniu lub okolicach, i zastanawiasz się gdzie wykonać profesjonalną geometrię kół 3D to już odpowiadamy! W warsztacie przy stacji kontroli pojazdów AutoZyk zbadasz i ustawisz zarówno geometrię zawieszenia, jak i zbieżności kół. Cena jest uzależniona od modelu pojazdu a zwłaszcza od skomplikowania zawieszenia. Posiadamy na wyposażeniu maszyny do badania geometrii 3D marki Hunter. Ten rodzaj badania pozwala na wyeliminowanie błędów w zawieszeniu ze 100% skutecznością. Geometria kół Poznań – tylko warsztat AutoZYK!
Tags: