Łączniki stabilizatora łączą ze sobą amortyzatory lub wahacze, co powoduje przeciwdziałaniu przechyłom poprzecznym samochodu. Oznacza to, że auto wchodząc w zakręt nie przechyli się. Stabilizator odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu stabilności i przyczepności samochodu. Łączniki stabilizatora to natomiast elementy które łączą stabilizator z zawieszeniem. Przyjmują one na siebie duże obciążenia przez co z czasem się wybijają. Taka sytuacja zmusza nas do wymiany łączników na nowe.
Budowa i działanie stabilizatora
Stabilizator jest prętem, który jest połączony za pomocą łączników stabilizatora z amortyzatorem lub wahaczem. Stabilizator ma za zadanie przenosić siły powstające podczas pokonywania zakrętu z koła zewnętrznego na koło wewnętrzne. W skład stabilizatora wchodzą przeguby kulowe i elementy gumowe, które tłumią drgania. Stabilizatory są montowane zarówno na osi przedniej jak i tylnej, dzięki czemu auto zachowuje się stabilnie podczas pokonywania szybkich łuków. Stabilizator i jego łączniki posiadają bardzo duży wpływ na komfort jazdy, zwłaszcza podczas podróżowania po polskich, nierównych drogach. Łączniki stabilizatora niestety są wrażliwe na uszkodzenia, przez co regularnie należy je wymieniać.
Jak poznać zużyty łącznik stabilizatora?
Zużyte łączniki stabilizatora można poznać po tym, że podczas pokonywania łuków dochodzić do nas będą dźwięki z okolic kół. Dźwięki te można porównać do skrzypienia, czasem będzie to stukot. Dźwięki te są objawem wyrobionych przegubów kulowych w łącznikach. Powstające w ten sposób luzy obniżają właściwości jezdne naszego pojazdu, zmniejszają stabilność oraz obniżają precyzję prowadzenia. Uszkodzenia te powstają z czasem, przez co jeżdżąc ciągle samochodem nie wyczujemy na kierownicy, że łączniki są do wymiany. Aby upewnić się, czy nasze łączniki nadają się jeszcze do użytku wystarczy zdjąć koło, i za pomocą małego łomu sprawdzić, czy łącznik jest przyczepiony na sztywno do amortyzatora. Jeżeli da się poruszać łącznikiem, a pod palcami wyczuwamy delikatne “przeskakiwanie” łącznika, to oznacza że jeden z przegubów posiada luzy. Oprócz sprawdzania siłowego, warto także przyjrzeć się gumowym osłonom przegubów. Jeżeli są one wytarte, sparciałe lub wgniecione, to oznacza to że dany przegub jest narażony na działanie czynników zewnętrznych. Elementy gumowe łączników potrafią się zestarzeć, nawet gdy jeździmy po dobrych jakościowo drogach, dlatego co 15 do 20 tysięcy kilometrów trzeba sprawdzać stan łączników.
Jak wymienić łącznik stabilizatora?
Wymianę łącznika stabilizatora należy zacząć od zdjęcia koła i podniesienia samochodu. W tym celu warto skorzystać z podnośnika i kobyłek. Następnym krokiem powinno być potraktowanie śrub środkiem usuwającym korozję oraz środkiem penetrującym. Śruby te są bardzo często zapieczone, przez co siłowanie się z nimi na sucho jest bez sensu. Po potraktowaniu śrub preparatami, powinniśmy pozwolić im popracować przez minimum 15 minut. Następnie, należy użyć młotka, aby poinformować śruby że chcemy je odkręcać. Uderzamy kilka razy w łeb śruby, dzięki czemu wzruszymy gwint, co pozwoli środkowi penetrującemu na dotarcie głębiej. Dalej, powinniśmy użyć klucza oczkowego i śrubokrętu/imbusa/gwiazdki. Nakładamy klucz oczkowy na nakrętkę, a śrubokręt wkładamy w środek szpilki. Główka szpilki może mieć różne kształty, przez co warto przyjrzeć się, jaki dokładnie przyrząd jest nam potrzebny. Może się okazać, że blokada wymaga gwiazdki lub torxa. Przed włożeniem śrubokrętu w otwór, warto go także oczyścić szczotką drucianą. Po oczyszczeniu i włożeniu śrubokrętu na miejsce, warto w niego uderzyć młotkiem, aby się dobrze spasował z główką. Tak przygotowany zestaw możemy zacząć odkręcać. Trzymając za śrubokręt, staramy się odkręcić nakrętkę za pomocą klucza. Tutaj trzeba wspomnieć, że te nakrętki i śruby mają tendencję do zapiekania się na amen, przez co czasami trzeba je po prostu uciąć. Gdy pozbędziemy się starego łącznika, na jego miejsce wkładamy nowy. Łącznik przykręcamy tak samo, jak odkręcaliśmy, tzn. wkładamy śrubokręt/imbus/gwiazdkę w blokadę na szpilce oraz dokręcamy kluczem oczkowym. Siła przyłożona powinna być bardzo duża, jednak nie należy przesadzać.
O czym warto pamiętać
Wymiana łącznika stabilizatora powinna odbywać się na podniesionym samochodzie, dzięki czemu stabilizator nie będzie pracował. W ten sposób łącznik będzie łatwiej wyjąć i zamontować nowy. Warto także wspomnieć o tym, że łączniki powinno wymieniać się parami. Z założenia, łączniki pracują w tym samym czasie z tą samą siłą, przez co zużywają się podobnie. Po wykonanej wymianie, warto udać się na sprawdzenie geometrii zawieszenia, ponieważ wymiana łącznika wymaga zdjęcia koła.
Tags: