Każda firma działająca na rynku transportowym zobowiązana jest do stosowania pokładowych urządzeń rejestrujących, jakimi są tachografy. Te z kolei muszą przejść proces kalibracji. Dlaczego jest to tak istotne w kontekście przedsiębiorców transportowych? Kiedy należy poddać urządzenie kalibracji i jak przebiega legalizacja tachografu? Jakie kary grożą za brak legalizacji tachografu? O tym przeczytasz w naszym poradniku.
Co to jest tachograf i jak działa?
Tachograf jest analogowym lub cyfrowym pokładowym urządzeniem pomiarowym, służącym do rejestrowania każdego działania pojazdu i aktywności kierowcy. Jego głównym zadaniem jest przede wszystkim dbałość o bezpieczeństwo na drodze, ale także warunki pracy kierowcy, a w szczególności konieczność zminimalizowania zdarzeń drogowych, które występują pod wpływem nadmiernego zmęczenia kierowcy.
Urządzenie, jakim jest tachograf, rejestruje ilość przejechanych kilometrów, chwilową prędkość, czas prowadzenia auta, a także czas pracy kierowcy oraz przeprowadzane pauzy. Co ciekawe, tachografy analogowe rejestrują także moment otwarcia jego obudowy.
Legalizacja tachografu — na czym polega?
Legalizacja tachografu, a tak naprawdę jego kalibracja, polega na sprawdzeniu urządzenia pod kątem poprawności jego działania, dopasowaniu do konkretnego pojazdu, a także aktualizacji lub potwierdzeniu różnych parametrów związanych z pojazdem, w tym:
- numeru VIN oraz VRN (numer rejestracyjny pojazdu)
- kodu rejestrującego auto państwa
- rozmiaru opon
- bieżącego czasu UTC (uniwersalny czas koordynowany)
Kalibracja tachografu / legalizacja — co ile trzeba wykonać?
Według wytycznych pierwszą kalibrację tachografu należy wykonać w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której kupujemy nowe auto, jak i używane, lub wykupujemy auto do użytku w leasing. Kolejne kalibracje trzeba wykonywać co 2 lata, a także w sytuacji, w której dojdzie do uszkodzenia tachografu, lub jego nieprawidłowego działania.
Gdzie wykonać legalizację tachografu?
Legalizację tachografu może przeprowadzić każdy warsztat posiadający do tego odpowiednie uprawnienia, a także Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów.
Kto ma obowiązek stosowania tachografu?
Tachografy cyfrowe zgodnie z Artykułem 3 Rozporządzenia Rady (EWG) muszą być zamontowane we wszystkich samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, a także w pojazdach do przewozu co najmniej 9 osób, łącznie z kierowcą. Warto przy tym wspomnieć, że wyłączeni z konieczności stosowania tachografów są rolnicy.
Tags: