Poprawny montaż zawieszenia jest niezbędny do długiej i niezawodnej pracy całego układu. Niestety, część mechaników i mechaników-amatorów idzie na skróty podczas montowania elementów zawieszenia. Jakie błędy są najpopularniejsze oraz jak się ich wystrzegać? Jak poprawnie złożyć zawieszenie? Top 5 największych błędów podczas instalacji elementów zawieszenia!
Montaż naprężonych amortyzatorów
Zdarza się, że osoba wymieniająca amortyzatory zacznie je dokręcać, gdy pojazd wisi na podnośniku. Takie działanie może doprowadzić, do zniszczenia amortyzatora w momencie postawienia auta na kołach.
Poprawną technologią wymiany amortyzatorów jest montaż amortyzatorów na miejscu, ale bez dociągania śrub na elementach gumowych. W momencie, gdy auto jest na podnośniku można dokręcić inne elementy, takie jak zaciski czy opaski. Amortyzator natomiast dokręcamy dopiero, gdy samochód stanie na kołach.
Używanie klucza udarowego podczas wymiany elementów zawieszenia
Demontaż elementów zawieszenia za pomocą klucza udarowego wydaje się dobrym pomysłem. Niestety praktyka pokazuje, że użycie klucza udarowego może doprowadzić do zerwania gwintów w punktach montażowych zawieszenia. Montaż elementów zawieszenia za pomocą klucza udarowego jest fatalnym pomysłem, ponieważ klucz dokręci wszelkie śruby z momentem przekraczającym wymagania producenta. Może to spowodować zerwanie gwintów lub, jeżeli dokręcamy amortyzator, uszkodzenie tłoczyska amortyzatora. Dokręcanie amortyzatora kluczem udarowym może spowodować, że już od początku nie będzie od działał poprawnie.
Prawidłowy montaż elementów zawieszenia powinien odbywać się za pomocą rąk mechanika oraz przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Nie wolno atakować śrub za pomocą klucza udarowego! Najpierw trzeba spryskać elementy płynem penetrującym, a dopiero po tym próbować odkręcać śluby.
Niewłaściwy moment dokręcania śrub
Bardzo często zdarza się, że osoby wymieniające elementy zawieszenia nie szukają informacji dotyczących momentu dokręcania śrub. Zamiast tego, dokręcanie następuje “na oko”. Elementy zawieszenia, które zostały przykręcone zbyt mocno lub zbyt słabo będą generować hałasy. Zbyt mocne przykręcenie to prośba o zerwanie gwintów, a zbyt słabe to prośba o odkręcenie się śruby.
Prawidłowe dokręcenie śrub powinno odbywać się według książki serwisowej danego pojazdu, przy użyciu odpowiednich kluczy dynamometrycznych. Tylko w ten sposób będziemy mieć pewność, że zawieszenie jest odpowiednio złożone.
Podnoszenie samochodu z pustymi miechami
Jest to problem, który tyczy się przede wszystkim aut wyposażonych w zawieszenie hydrauliczne, pneumatyczne, lub hydropneumatyczne. Podniesienie auta z pustymi miechami doprowadzi do ich uszkodzenia, co spowoduje zaprzestanie pracy w krótkim czasie.
Podnoszenie samochodu z zawieszeniem posiadającym miechy powinno nastąpić dopiero po włączeniu w zawieszeniu trybu serwisowego. Tryb ten powoduje maksymalne podniesienie samochodu poprzez wypełnienie miechów czynnikiem pracującym. Dopiero wtedy, można podnieść samochód i przystąpić do oględzin zawieszenia.
Brak sprawdzenia geometrii zawieszenia
Wymiana elementów zawieszenia zawsze powinna zakończyć się na zbadaniu i ustawieniu geometrii zawieszenia. Niewłaściwa geometria to proszenie się o awarię, a w najlepszym przypadku pogorszenie właściwości jezdnych oraz przyspieszone zużycie opon.
Poprawna wymiana elementów zawieszenia zawsze powinna zakończyć się kontrolą geometrii zawieszenia. W przypadku zawieszeń, gdzie teoretycznie geometria nie ma prawa się zmienić, wizyta w serwisie jest także zalecana. Jeżeli wynik badania jednoznacznie określi, że samochód jest sprawny to znak, że zawieszenie zostało zmontowane poprawnie.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Jednym z częstych błędów, jakie popełniają właściciele jest chęć zaoszczędzenia na wymianie elementów. Zawieszenie samochodu jest układem symetrycznym co oznacza, że wymiana wahaczy czy amortyzatorów zawsze powinna odbywać się parami. Niestety, wielu kierowców, zwłaszcza starszych pojazdów, nie chce inwestować w swoje samochody przez co zgadzają się tylko na wymianę uszkodzonych elementów zawieszenia. Niezależnie od rodzaju zawieszenia samochodowego takie działanie nie tylko pogarsza właściwości jezdne, ale także przyspiesza zużycie elementów – zarówno nowego jak i starego. Tak “naprawiane” zawieszenie ma niskie szanse na poprawne ustawienie geometrii.
Tags: