Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Nierównomierne zużycie bieżnika – co to oznacza

Zużycie opon jest naturalnym zjawiskiem. Wszak, dzięki nim auto może się przemieszczać, skręcać i hamować. Od dostępnej przyczepności zależy nasze bezpieczeństwo. Zużyte opony są niebezpieczne, ponieważ nie zapewniają dostatecznej przyczepności, co w sytuacji awaryjnej może przesądzić o tym, czy dojdzie do kraksy czy też nie. Między innymi dlatego warto regularnie sprawdzać stan ogumienia w swoim samochodzie i w razie potrzeby – reagować.

Zużyty bieżnik – niebezpieczeństwo podczas deszczu

Jazda podczas deszczu czy ulewy samochodem nie należy do miłych. Zwłaszcza, gdy nasze auto wyposażone jest w zużyte opony. W takiej sytuacji dużo łatwiej dochodzi do aquaplaningu, czyli sytuacji w której opony nie są w stanie odprowadzić wody spod bieżnika. Podczas aquaplaningu auto zachowuje się jak na lodzie, a utrata kontroli nad samochodem jest natychmiastowa. Aby ochronić się przed tym zjawiskiem należy kontrolować stan bieżnika, poprzez sprawdzanie jego głębokości. Przepisy ruchu drogowego jasno określają, że minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić więcej niż 1,6 mm. Praktyka pokazuje jednak, że tak płytki bieżnik nie daje żadnej gwarancji przyczepności. Większość wulkanizatorów zaleca wymianę opon na nowe, gdy bieżnik zostanie zużyty do głębokości 3 – 4 mm. Najłatwiejszą metodą sprawdzenia jakości bieżnika będzie zakup miernika, który w sklepach internetowych można kupić już od 15zł. Jeżeli posiadamy suwmiarkę, to nie trzeba nic kupować. Wystarczy wysunąć głębokościomierz do sprawdzania głębokości i wykonać pomiar.

Zużycie środka bieżnika

Środek bieżnika jest elementem, który może się nadmiernie zużywać. Dzieje się tak, gdy w oponie jest nieprawidłowe ciśnienie. Badania pokazują, że tylko ⅓ badanych aut posiadało odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach. Aby sprawdzić zalecane ciśnienie w kołach, wystarczy spojrzeć w instrukcję serwisową, gdzie powinniśmy znaleźć tabelę ciśnień przygotowaną dla naszego pojazdu. Wtedy dobieramy ciśnienie w zależności od wymiarów opony. Wytarcie środkowej części bieżnika jest często powiązane z nadmiernym ciśnieniem powietrza w kole. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem zwiększa opory toczenia i spalanie pojazdu, dlatego nie ma sensu przesadzać. Warto sprawdzać głębokość bieżnika pod kątem różnic w wysokości. Jeżeli bieżnik w środkowej części będzie o ponad 1,5 mm mniejszy od bieżnika na krawędzi, to opona nadaje się do wymiany.

Zużycie brzegów bieżnika

Zużycie brzegów bieżnika, a czasem i brzegów opony wskazuje, że opona była użytkowana ze zbyt niskim ciśnieniem. Jeżeli dopompowujemy oponę regularnie a mimo to jest wciąż zbyt niskie ciśnienie to znak, że albo opona jest przebita, albo rant felgi zardzewiał. Jeżeli opona jest nieszczelna, to wulkanizator powinien ją naprawić. Gorzej, gdy problemem jest felga – naprawa felgi będzie kosztować więcej, od naprawy ogumienia. Co zrobić, gdy jeździmy dużo, ciśnienie jest odpowiednie, felgi zdrowe i wciąż zużywamy boki bieżnika? Oznacza to że albo jeździmy dużo po krętych drogach, albo zbyt szybko pokonujemy zakręty. Warto zdjąć nogę z gazu. 

Nieregularne zużycie bieżnika

Poprzez nieregularne zużycie bieżnika rozumiemy zużycie opony z jednej ze stron, lub zużycie bieżnika w jednej oponie. Ten sposób zużycia jest objawem braku zbieżności lub wadliwie ustawionej geometrii zawieszenia. Jedynym dobrym rozwiązaniem tego problemu jest udanie się na badanie geometrii 3D. Diagności szybko sprawdzą i poprawią wszelkie nastawy zawieszenia, które będą tej usługi potrzebować. 

Inne rodzaje zużycia

Często zdarza się, że opony zużywają się parami. Oznacza to, że oś która napędza samochód ma tendencję do niszczenia opon. Szczególnie mocno widoczne jest to w pojazdach z napędem na przednią oś, gdzie całość przeniesienia napędu realizowana jest za pomocą przednich kół, tak samo jak skręcanie i hamowanie. Opony na przedniej osi są mocno obciążone, dlatego często zużywają się szybciej od opon tylnych. Rozwiązaniem tego problemu jest rotowanie oponami. Jeżeli mamy auto przednionapędowe, to opony z przedniej osi powinny iść na oś tylną, tymczasem opony z osi tylnej powinny iść na oś przednią zamieniając swoje strony. Tylna opona lewa powinna iść na prawy przód. Rotowanie oponami w ten sposób pozwala na równomierne zużywanie wszystkich opon, co zapewni nam maksymalny możliwy przebieg dla danego zestawu opon.

Tags:

About Author