Skrzywienie kierownicy podczas jazdy na wprost jest popularnym problemem z jakim przyjeżdżają do nas klienci. Skąd bierze się krzywa kierownica? Dlaczego kierownica drży przy większych prędkościach lub podczas hamowania? Co powoduje takie problemy w naszych samochodach? Czy da się to łatwo rozwiązać? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć.
Krzywa kierownica podczas jazdy na wprost
Jeżeli podczas jazdy na wprost mamy krzywą kierownicę, jest to niewątpliwie oznaka wadliwej geometrii zawieszenia lub źle ustawionej zbieżności. Krzywa kierownica oznacza, że któreś z kół jest źle ustawione względem innych kół. Źle ustawiona geometria zawieszenia bardzo często objawia się tym, że kierownica musi być ustawiona pod kątem aby samochód jechał na wprost. Niestety, ale długie ignorowanie takiego stanu rzeczy może doprowadzić do sytuacji, w której nasze opony zostaną mocno zużyte z jednej strony. Wadliwa geometria działa niszcząco na zawieszenie i opony, poprzez wzmaganie zużycia elementów eksploatacyjnych w zawieszeniu a także bieżnika opony. Kierownica, oprócz informowania nas o stanie zawieszenia z przodu samochodu informuje nas także o stanie hamulców.
Kierownica drży podczas szybkiej jazdy lub hamowania
Drżenie kierownicy jest efektem złego ustawienia geometrii zawieszenia, źle wyważonych opon z przodu lub, jeżeli drży podczas hamowania, mocno zużytych hamulców na przedniej osi. Drżenie kierownicy podczas jazdy z większymi prędkościami jest najczęściej spowodowane niepoprawnym wyważeniem kół. To drżenie objawia się podczas jazdy autostradowej, tj. z prędkością powyżej 120 km/h. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, które może doprowadzić do utraty stabilności pojazdu, co przy takich prędkościach może doprowadzić do wypadku. Jeżeli więc nasza kierownica wibruje podczas szybszej jazdy, warto udać się do wulkanizatora na wyważenie kół. Zniwelowanie bicia kół powinno rozwiązać problem.
Co w sytuacji, gdy kierownica drży cały czas a także jesteśmy zmuszeni do wprowadzania poprawek podczas jazdy? Myszkowanie samochodu po drodze jest objawem złej geometrii lub zużytych elementów metalowo-gumowych. Zużyte tuleje nie tłumią wstrząsów, przez co są one przenoszone na zawieszenie i układ kierowniczy. Jeśli nie jesteśmy pewni, co do źródła wibracji warto udać się do mechanika samochodowego i poprosić go o sprawdzenie zawieszenia. Wszelkie wybite tuleje zostaną szybko namierzone.
Ostatnim punktem dotyczącym drżenia kierownicy jest hamowanie. Drżenie podczas hamowania oznacza zazwyczaj problem związany ze zużyciem tarcz hamulcowych lub klocków. Drżenie może pochodzić z tarcz, które zostały skrzywione, lub z klocków, które zostały totalnie wytarte. Jeżeli podczas hamowania kierownica zaczyna wibrować, powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu na sprawdzenie hamulców. Wszak to hamulce odpowiadają za nasze bezpieczeństwo i pozwalają na uniknięcie zdarzeń drogowych.
Kierownica blokuje się podczas skręcania
Blokowanie kierownicy podczas skręcania, lub jej “schodkowa” praca zazwyczaj oznacza problemy z układem kierowniczym. Nie jest to miłe zdarzenie i zazwyczaj pojawia się nagle – zwłaszcza podczas niższych temperatur. Pojawienie się jakichkolwiek problemów ze skręcaniem kwalifikuje się do natychmiastowego sprawdzenia przez mechanika. Blokowanie się kierownicy zazwyczaj oznacza, że żywotność krzyżaka kolumny kierowniczej się skończyła. Jest to element łączący kolumnę z przekładnią kierowniczą. Czasami podobne objawy daje uszkodzona przekładnia – tak zwany “magiel”. Maglownica przenosi ruch obrotowy kierownicy na koła, a jej zużycie może powodować utrudnione skręcanie.
Co zrobić w razie problemów z kierownicą?
Większość problemów dotyczących wibrowania bądź skrzywienia kierownicy można rozwiązać prostymi metodami. Jeżeli zauważymy w swoim aucie jakieś odchylenie od normy, warto udać się na stację diagnostyczną i poprosić o diagnozę danego problemu. Najczęściej wystarczy ustawić geometrię zawieszenia i dokonać wyważania kół. Jeżeli to nie sprawi że problem zniknie, to warto podjechać do mechanika i poprosić o sprawdzenie zawieszenia – o ile mechanik ustawiający geometrię nam o niczym nie wspomni. Wszelkie uszkodzone elementy zawieszenia należy wymienić, dzięki czemu auto będzie jeździć jak po szynach. Wszelkie uszkodzenia lub zużycie hamulców również powinno wyjść na badaniu diagnostycznym – wystarczy poprosić diagnostę o wydruk z systemu. Warto pamiętać o tym, że żadna z wspomnianych wcześniej sytuacji nie jest normalna – jeżeli jeździmy starszym autem to nie powinniśmy uznać że to auto tak ma. Nie wolno mieć takiego podejścia ponieważ naraża ono na niebezpieczeństwo zarówno nas i naszych pasażerów, jak i osoby postronne.
Tags: