Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Rodzaje układów wspomagania kierownicy

Większość mniej doświadczonych kierowców nie pamięta w ogóle samochodów, które jeździły bez wspomagania kierownicy. Układ ten sprawia, że komfort sterowania autem jest znacznie większy. W ubiegłym wieku manewrowanie samochodem na parkingu wymagało sporej siły. Potem rozpowszechniły się układy wspomagania kierownicy, które sprawiły, że bez trudu możemy kierować autem przy użyciu jednej ręki.

Początki układu wspomagania kierownicy

Historia wspomagania kierownicy sięga połowy ubiegłego wieku, kiedy to powoli w samochodach instalowano wspomaganie hydrauliczne. Technologia ta opierała się na wykorzystaniu płynu hydraulicznego, tłoczonego przez podłączoną do silnika pompę. Problemem tego rozwiązania był fakt, że pompa pracowała bez przerwy, nawet kiedy samochód jechał prosto. Płyn trzeba było regularnie wymieniać, a ewentualny wyciek sprawiał, że pojazd od razu tracił wspomaganie. Nie oznaczało to jednak niemożności podróżowania, a po prostu powrót do ciężkiego wysiłku fizycznego, jakim było kręcenie kołami.

EPS, czyli elektryczne wspomaganie kierownicy

Następcą hydraulicznego układu jest EPS, czyli elektryczne wspomaganie kierownicy. Od początku XXI wieku jest to norma, którą wykorzystuje się w niemal wszystkich pojazdach. Pompa przy silniku ustąpiła miejsca napędowi elektrycznemu, dzięki któremu wspomaganie kierownicy działa. Nieduży silnik zazwyczaj umieszcza się bezpośrednio przy przekładni kierowniczej lub na kolumnie kierownicy. Ten pierwszy rodzaj stosowany jest przede wszystkim w autach luksusowych oraz sportowych. 

Dla optymalizacji wykorzystania układu wspomagania, montuje się specjalne czujniki, które monitorują moment obrotowy, a także siłę, jaką w skręcanie wkłada kierowca. Wtedy komputer decyduje w jak dużym stopniu wspomóc kierowcę podczas manewrowania. W praktyce polega to na tym, że na zatłoczonym parkingu wspomaganie pracuje pełną parą, a kierowca może operować z lekkością. Z kolei na autostradzie układ jest praktycznie bezczynny, co przekłada się na większą stabilność za kierownicą.

EPS jest powszechnie wykorzystywanym układem w obecnych samochodach, ponieważ nie tylko nie wymaga wykorzystania płynu hydraulicznego, ale też zmniejsza spalanie paliwa dzięki pracy tylko w momentach, kiedy jest potrzebny.

Elektrohydrauliczny układ wspomagania

Omawiając rodzaje układów wspomagania, trzeba wspomnieć również o jeszcze jednym typie, który łączy dwa przedstawione wcześniej. Układ elektrohydrauliczny stanowi osobliwą hybrydę, którą wykorzystuje się zaledwie w kilku modelach samochodów. Układ działa w następujący sposób: cały system jest hydrauliczny, jednak pompę zastępuje silnik elektryczny. W praktyce tego rodzaju układ wykorzystuje kilka ciężkich pick-upów.

Awarie układu wspomagania kierownicy

Utrata wspomagania to najczęstsza usterka układu kierowniczego. Współczesne samochody oferują tak duży komfort kierowania pojazdem, że wyłączenie wspomagania często mylone jest z blokadą kierownicy. Awaria wynika zazwyczaj z uszkodzenia mechanicznego któregoś z przewodów. Kierowca odczuje od razu, że z układem kierowniczym dzieje się coś złego. Wspomaganie co prawda nie powinno zniknąć od razu, ale najprawdopodobniej będzie powoli słabło, a kierowanie stanie się bardzo utrudnione.

Ryzyko wystąpienia usterki układu wspomagania kierownicy wynika w dużej mierze z użytkowania samochodu. Jeśli auto posiada hydrauliczny system, konieczna jest regularna wymiana płynu, natomiast w przypadku układów elektrycznych lepiej unikać zbyt gwałtownego i agresywnego kręcenia kierownicą. Energiczne działania mogą doprowadzić do przegrzewania się układu. Jeśli kierowca poczuje jakikolwiek dyskomfort związany z manewrowaniem kierownicą, lepiej jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego.

Podsumowanie

Wspomaganie kierownicy to ogromne ułatwienie dla kierowców, do którego większość zdążyła się przyzwyczaić. Tym bardziej warto dbać o to, żeby nie doszło do awarii układu wspomagania.

Tags:

About Author