Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Rodzaje zawieszeń – czym jest zawieszenie zależne i niezależne

Podstawowym podziałem, jaki występuje mówiąc o zawieszeniach, jest podział na zawieszenia zależne i niezależne. Podział ten jest uzależniony od budowy układu zawieszenia danego pojazdu, oraz bezpośrednio przekłada się na komfort podróżowania oraz ładowność. Co ciekawe, to czy zawieszenie jest zależne czy nie określa także stopień złożoności układu zawieszenia.

Zawieszenie niezależne

Rodzaj zawieszenia, w którym koła danej osi nie są ze sobą połączone mechanicznie. Oznacza to, że ruch jednego z kół nie ma wpływu na ruch drugiego koła a także nie ma wpływu na podwozie pojazdu. Montaż stabilizatora jest dopuszczalny w tym rodzaju zawieszeń i nie ma wpływu na jego “niezależność”. Zawieszenie niezależne jest bardziej skomplikowane od zawieszenia zależnego, przy czym daje lepszy komfort i precyzję prowadzenia od zawieszeń zależnych. Między innymi dlatego zaczyna być stosowane powszechnie przez producentów aut. Podstawowymi typami zawieszeń niezależnych są: kolumna MacPhersona, podwójny wahacz poprzeczny i wielowahacz. 

Kolumna MacPhersona

Kolumna MacPhersona to rozwiązanie opierające się na rozwinięciu idei zawieszenia z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. W tym rozwiązaniu górny wahacz zastąpiony został przez kolumnę amortyzatora, która posiada punkt podparcia w nadkolu. Całe zawieszenie jest dzięki temu bardzo proste, a jeden element (kolumna) jest odpowiedzialny za resorowanie, tłumienie i prowadzenie koła. Amortyzator i sprężyna są niejako jednym elementem, dzięki czemu całość rozwiązania jest zwarta i tania w naprawie.

Zawieszenie wielowahaczowe

Rozwiązanie polegające na zastosowaniu wielu drążków i wahaczy. Każdy producent inaczej projektuje swoje zawieszenie, mimo to najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest wahacz wzdłużny i dwa drążki poprzeczne. Do dolnego wahacza zamontowany jest amortyzator ze sprężyną. Rozwiązanie to ma za zadanie zapewnić małe zmiany kątów zbieżności a także zapewnić maksymalną przyczepność. W tym rozwiązaniu ustawienie zbieżności to za mało. Każdy wielowahacz powinien mieć badaną i ustawianą geometrię zawieszenia.

Podwójne wahacze poprzeczne

Zawieszenie tego typu składa się z dwóch wahaczy poprzecznych po każdej stronie pojazdu. Podstawowym zadaniem tego rodzaju zawieszenia jest przeciwdziałanie przechyłom bocznym nadwozia. Same wahacze są połączone bezpośrednio z nadwoziem, lub pośrednio za pomocą sanek. Zawieszenie to doskonale przeciwdziała przechyłom poprzecznym nadwozia, o ile zadbamy o prawidłowe nastawy geometrii zawieszenia.

Zawieszenie zależne

Podstawowym elementem charakteryzującym te układy zawieszenia jest osadzenie kół na jednym, wspólnym elemencie. Tym elementem może być belka osi lub sztywny most napędowy. W zawieszeniach tego typu najechanie na nierówność jednym kołem będzie bezpośrednio wpływać na drugie koło. Mimo niewątpliwych zalet, takich jak wysoka wytrzymałość, prostota i dobra nośność, zawieszenia te uznawane są za przestarzałe. Rozwiązania tego typu są ciężkie, przez obniżają płynność ruchu układu zawieszenia, nadając im dużego opóźnienia w tłumieniu drgań. Co do zasady, jedynym rodzajem zawieszenia zależnego jest stosowane w pickupach i dostawczakach zawieszenie piórowe. Producenci pojazdów z zawieszeniem tego typu starają się przeciwdziałać niskiemu komfortowi poprzez używanie amortyzatorów gazowych, co daje wymierne efekty. Podwyższa to jednak koszt zakupu oraz dokłada element, który najprędzej będzie do wymiany.

Zawieszenie półzależne

Zawieszenie półzależne jest ciekawym pomysłem, który wiąże ze sobą koła za pośrednictwem belki skrętnej. Budowa tego układu jest bardzo prosta, ponieważ składa się on z wahaczy przytwierdzonych do belki skrętnej. Wahacze są przymocowane do nadwozia za pomocą przegubów elastycznych. Belka znajduje się przed kołami, dzięki czemu przyjmuje i tłumi wszystkie momenty sił występujących w układzie. Belka posiada bardzo wysoką odporność na skręcanie, skąd jej nazwa. Sama belka pełni także funkcję stabilizatora. Oprócz belki i wahaczy, w skład zawieszenia wchodzą także sprężyny i amortyzatory. Tak zrobione zawieszenie jest odporne na wszelkie siły a także jest stosunkowo tanie w produkcji.

Tags:

About Author