Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Rola zwrotnicy koła

Zwrotnica koła jest elementem łączącym koło z układem kierowniczym, zawieszeniem a także pośredniczy w przeniesieniu napędu. Zwrotnica jest jednym z elementów samochodu, którego docelowa długość eksploatacji równa jest długości życia samochodu. W idealnych warunkach, zwrotnica nie powinna ulec żadnym uszkodzeniom przez minimum 20 lat. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej, przez co czasami zdarza się, że zwrotnica ulega uszkodzeniu. Jak dochodzi do awarii, oraz jak ją naprawić? 

Rola zwrotnicy koła

Zwrotnica koła ma za zadanie przenosić na koło siłę z układu kierowniczego. Zwrotnica koła jest połączona z końcówką drążka kierowniczego, dzięki któremu można sterować pojazdem. Oprócz tego, zwrotnica koła jest zazwyczaj oparta na wahaczu dolnym i jest z nim połączona za pomocą sworznia wahacza. Zwrotnica jest także połączona śrubami z kolumną MacPhersona, stanowiąc z nią jeden sztywny element. Oczywiście taki wygląd połączeń zwrotnicy jest tylko w autach wyposażonych w kolumny MacPhersona. W nowszych, bardziej sportowych samochodach, zwrotnice są połączone od góry i od dołu z wahaczami. Do tego dochodzi połączenie z amortyzatorem, a także ze stabilizatorem za pomocą łącznika stabilizatora. Jak więc widać, zwrotnica koła jest elementem który łączy różne elementy zawieszenia w całość, a także pozwala na pokonywanie zakrętów.

Jak dochodzi do uszkodzenia zwrotnicy

Podstawowym źródłem uszkodzeń zwrotnic jest wypadek lub kolizja. Wystarczy uderzyć w koło innego samochodu, aby zwrotnica została uszkodzona. Tutaj warto nadmienić, że uszkodzonych zwrotnic się nie naprawia. Aby zachować maksimum bezpieczeństwa, uszkodzone zwrotnice powinno się wymieniać tylko i wyłącznie na nowe. Używanie zwrotnic z demontażu także może doprowadzić do wypadku, ponieważ nigdy nie wiadomo w jakim stanie taka zwrotnica jest. 

Kolejną sytuacją, która może doprowadzić do zgięcia lub pęknięcia zwrotnicy jest najechanie na wysoki krawężnik. Może się zdarzyć, że opona i felga wytrzymają takie uderzenie, ale stara i spracowana zwrotnica już nie. Wtedy może się urwać któryś z elementów mocujących, przez co auto usiądzie na danym kole. W takiej sytuacji jedyne co można zrobić, to wezwać lawetę. Próba jazdy z rozerwaną zwrotnicą, która może nie mieć kontaktu z elementami amortyzującymi zawieszenia może skończyć się dużo większymi kosztami. To samo tyczy się sytuacji, w której ucho montażowe dla końcówki drążka kierowniczego zostałoby uszkodzone. Wtedy nie będziemy mieli kontroli nad danym kołem.

Następną popularną sytuacją jest przerdzewienie zwrotnicy, co jest spowodowane dużą ilością soli na drogach, a także mizernej jakości metalem, który został wykorzystany do produkcji zwrotnic. Wilgoć i sól to czynniki które są w stanie doprowadzić do korozji nawet najtrwalszy metal, dlatego część zwrotnic nie wytrzymuje próby czasu. Pod tym względem, jest to zależne od jakości zwrotnicy.

Ostatnią sytuacją, która może doprowadzić do uszkodzenia zwrotnicy jest niepoprawny montaż. Często zdarza się, że podczas wymiany klocków hamulcowych ktoś źle wkręci śrubę uszkadzając gwint. W takiej sytuacji zostaje nam tylko wymiana zwrotnicy. W autach z aluminiowymi zwrotnicami, często zdarza się także, że wymiana wahacza doprowadza do uszkodzeń zwrotnicy. Dzieje się tak przez zbyt wysoki moment siły, z jaką przykręcana jest śruba.

Naprawa zwrotnicy?

Jak wcześniej wspomnieliśmy, zwrotnic się nie naprawia, tylko wymienia. Koszt zwrotnicy jest uzależniony od samochodu, jednak najczęściej jest to kwota pomiędzy 200 a 400 złotych. Warto wspomnieć, że każdorazowa wymiana zwrotnicy powinna zakończyć się wizytą auta w warsztacie, który ustawi nam geometrię kół. Wymiana zwrotnicy jest zabiegiem mocno ingerującym w geometrię, dlatego warto dla swojego spokoju zbadać i ustawić geometrię kół.

Tags:

About Author