Stabilizator zawieszenia to z pozoru bardzo prosty element układu zawieszenia pojazdu który odpowiada za przyczepność pojazdu podczas jazdy. Jest to element eksploatacyjny który z czasem się zużywa i wymaga naszej interwencji. Z czego składa się układ stabilizatora oraz jakie są objawy uszkodzonego stabilizatora i jego łączników?
Z czego składa się układ stabilizatora?
Układ ten składa się ze stabilizatora, w postaci metalowego pręta o określonej sprężystości i łączników stabilizatora. Pręt ten jest uformowany w określony sposób, a jego głównym celem jest połączenie wahaczy kół. Wahacze połączone są ze stabilizatorem za pomocą łączników.
Zadania stabilizatora
Stabilizator zawieszenia spina ze sobą wahacze na danej osi. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie ruchu jednego wahacza na drugi – gdy jeden wahacz idzie w górę, drugi także. Dzięki temu, stabilizator przeciwdziała sile odśrodkowej, która powstaje podczas pokonywania zakrętów. Jego obecność pozwala na zachowanie optymalnej przyczepności podczas pokonywania łuków. Dlatego też awaria stabilizatora lub jego łączników jest najbardziej odczuwalna podczas skręcania. Niestety, usterki łączników stabilizatora i samego stabilizatora rozpoczynają się bardzo powoli. Oznacza to, że jeżeli będziemy regularnie jeździć danym autem, to możliwe że nie odczujemy uszkodzonego stabilizatora.
Przyczyny awarii stabilizatora
Uszkodzenie stabilizatora jest najczęściej efektem eksploatacji w trudnych warunkach. O ile stabilizator jest odporny na zużycie, to łączniki stabilizatora już nie. Zły stan dróg powoduje, że elementy łączące w łącznikach stabilizatora muszą przenosić bardzo mocne uderzenia na stabilizator. Elementy te przystosowane są do przenoszenia trwałych przeciążeń spowodowanych jazdą po łuku, a nie nagłych uderzeń spowodowanych przez wpadnięcie koła w dziurę. Zużycie łączników stabilizatora objawia się zazwyczaj po prawej stronie samochodu, gdzie dziur jest najwięcej.
Objawy awarii stabilizatora
Podstawowym objawem awarii stabilizatora jest stukanie dochodzące z okolicy koła, które zazwyczaj słyszalne jest podczas jazdy po nierównościach lub podczas pokonywania łuku. Sam stukot jest dość cichy, przez co nie zawsze można ten objaw usłyszeć. Najczęściej zdarza się, że o awarii stabilizatora dowiadujemy się podczas przeglądu stanu technicznego. Diagnosta sprawdzając nasz pojazd zawsze zwraca uwagę na stopień zużycia elementów zawieszenia – gdy dostaniemy informację, że łącznik lub stabilizator jest zużyty, to powinniśmy te elementy czym prędzej wymienić.
Wytrzymałość stabilizatora i łączników
Wytrzymałość stabilizatora określana jest na żywotność równą żywotności samochodu. Stabilizator z założenia nigdy nie powinien wymagać wymiany. Oczywiście zdarza się, że tą wymianę należy przeprowadzić, ale dzieje się to zazwyczaj na skutek uszkodzenia mechanicznego powstałego w wyniku na przykład wypadku. Łączniki stabilizatora natomiast mają dość niską żywotność. Zależnie od tego, po jakich drogach jeździmy, żywotność łącznika stabilizatora można określić na dystans od 20 do 30 tysięcy kilometrów. Pamiętajmy o tym, że sprawdzenie stanu łączników powinniśmy zaczynać od prawej strony, gdzie łącznik jest bardziej obciążony. Pamiętajmy także że łączniki stabilizatora, podobnie jak inne elementy zawieszenia, wymienia się parami. Jeżeli więc prawy łącznik jest zużyty, to lewy także trzeba wymienić. Wymienianie takich elementów pojedynczo doprowadza do ich przedwczesnego zużycia.
Dlaczego nie warto zwlekać z wymianą łączników stabilizatora
Łączniki stabilizatora są niezbędne do komfortowej, stabilnej jazdy. Pewność prowadzenia samochodu jest zapewniana właśnie przez te małe elementy. Zepsute, zużyte łączniki stabilizatora mogą doprowadzić do rozregulowania geometrii zawieszenia, przez co inne elementy układu zawieszenia będą się zużywać szybciej. Żeby uniknąć zbytecznych kosztów, warto wymienić takie elementy zawczasu, gdy tylko zauważymy pierwsze objawy zużycia. Wymiana łączników jest bardzo prosta, a koszt zakupu tych elementów jest niski. Dlatego właśnie nie opłaca się odkładać wymiany łączników stabilizatora na później.
Tags: