Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Tuleje poliuretanowe – czy warto je stosować?

Tuleje gumowe w zawieszeniu mają za zadanie tłumić wszelkie mikrodrgania których nie wytłumiły amortyzatory lub opony. Guma niestety nie jest jakoś super wytrzymała przez co z czasem parcieje, co powoduje brak amortyzacji. Wytrzymalszym rozwiązaniem jest zastosowanie tulei poliuretanowych, które są twardsze i wytrzymalsze od gumy. Takie rozwiązanie jest dobre do aut ze sportowym zacięciem, a także dla osób które chcą startować w amatorskich zawodach typu Time Attack czy KJS. Jazda na codzień po polskich drogach autem wyposażonym w polibusze nie będzie należała do najprzyjemniejszych, ze względu na mniejsze tłumienie drgań. 

Tuleje w motorsporcie

Początkowo, w motorsporcie stosowano tuleje poliuretanowe, ponieważ powodowały one usztywnienie zawieszenia i zwiększenie precyzji kierowania autem. Gdy chodziło o szybkość reakcji samochodu na polecenia kierowcy, poliuretan wygrywał z gumą. Obecnie, poliuretan nie ma zastosowania w motorsporcie wysokiej klasy, ze względu na to że jest zbyt miękki. Poliuretan został zastąpiony teflonem, a gdzie nie gdzie nawet połączeniami typu uniball – które są połączeniem stal-stal. Zawieszenia motorsportowe składane są w takim samym standardzie jak silniki samochodowe – luzy w zawieszeniu praktycznie nie występują. Wszystkie te rozwiązania mają za zadanie doprowadzić do stworzenia wyczynowego zawieszenia. Tuleje gumowe są miękkie, dlatego nie nadają się do sportu. Tuleje poliuretanowe są o około 30% sztywniejsze od gumy, co i tak nie przekłada się na wyniki w motorsporcie. Obecnie poliuretan nadaje się do sportu amatorskiego. Połączenia teflonowe i połączenia typu stal-stal to rozwiązania dla sportu zawodowego. Połączenia tego typu nie powinno się stosować na drogach ulicznych, ze względu na dużo większe zużycie tych elementów.

Gdzie zakładać polibusze?

Tuleje poliuretanowe ze spokojem można zakładać do poduszek silnika i skrzyni biegów. Bardzo prawdopodobnym jest, że taka wymiana wystarczy nam na cały żywot samochodu. Co do zawieszenia, to należy być ostrożnym. Jeżeli często jeździmy po dziurawych drogach słabej jakości, polibusze zużyją się równie szybko jak tuleje gumowe. Mitem jest to, że tuleje poliuretanowe wytrzymają dłużej od gumowych. Mit ten wziął się z rajdów samochodowych, gdzie polibusze były stosowane. Ludzie myśleli, że skoro poliuretan jest stosowany w rajdówkach, to w autach ulicznych wytrzymają one więcej czasu. Nikt nie myślał o tym, że w każdym aucie rajdowym wszystkie elementy zawieszenia były dokładnie sprawdzane po rajdzie i wymieniane w razie jakichkolwiek śladów zmęczenia. Poliuretan jest wytrzymalszy od gumy, i to jest prawda, jednak tuleje poliuretanowe są bardzo wrażliwe na zabrudzenia i styl jazdy, przez co mogą się dużo szybciej zużyć. Aby uniknąć szybszego zużycia, tuleje muszą być wykonane z wysoką dokładnością a sam montaż należy przeprowadzać na czystych elementach. Tuleje poliuretanowe można stosować w zawieszeniu, o ile jesteśmy świadomi tego, z czym się to wiąże. Warto pamiętać o tym, że wymiana tulei na poliuretany zawsze powinna przebiegać parami – dzięki temu mamy pewność, że poziom zużycia tulei w zawieszeniu będzie taki sam. 

Czy warto stosować polibusze?

Opinie są podzielone. Część osób uważa je za zbyteczny wydatek i bajer, który nie ma wpływu na samochód. Ci, którzy mają poliuretany w zawieszeniu mówią, że nie chcą innych tulei. Obecność tulei poliuretanowych powinna być podyktowana modelem samochodu, konstrukcją zawieszenia oraz przeznaczeniem tego auta. Tuleje poliuretanowe powinny być zakładane do zawieszeń wielowahaczowych, a także w miejsca, które się szybko i regularnie wybijają. Poliuretany można ze spokojem założyć na stabilizatory i poduszki silnika czy skrzyni biegów. Nie warto jednak przesadzać – wymiana wszystkich poduszek na poliuretanowe spowoduje przeniesienie wibracji silnika na karoserię, co nie jest wskazane. 

Koszt wymiany 

Ceny tulei są z reguły stosunkowo niskie – zaczynają się od 30 złotych. Gorzej, gdy potrzebujemy tuleję którą trzeba wykonać na nasze zamówienie. Wtedy cena może wzrosnąć do nawet 150-200 złotych. Firm produkujących tuleje jest bardzo dużo. Wymiana tulei powinna zawsze odbywać się w profesjonalnym warsztacie samochodowym, gdzie specjaliści wymienią tuleje za pomocą profesjonalnych narzędzi. Po wymianie tulei warto wykonać geometrię zawieszenia, ponieważ każdorazowe “grzebanie” w zawieszeniu powoduje rozregulowanie ustawień.

Tags:

About Author