Sworzeń wahacza jest elementem niezbędnym w układach zawieszenia. Dzięki niemu nasze auta mogą skręcać przy jednoczesnym zachowaniu właściwości zawieszenia. Sworznie wahaczy występują tylko przy przednich kołach, a ich obecność powoduje zachowanie odpowiedniej pozycji przez samochód w czasie skrętu. Sworznie są narażone na działanie dużych sił, przez co mają tendencję do awarii. Jak poznać, że sworzeń jest do wymiany? Jakie są objawy uszkodzenia sworznia wahacza? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Czym jest sworzeń wahacza?
Sworzeń wahacza jest elementem łączącym wahacz ze zwrotnicą koła. Element ten jest odpowiedzialny za umożliwienie skrętu koła a także za przenoszenie części naprężeń ze zwrotnicy na wahacz. Dzięki sworzniom auto jest w stanie skręcać bez drastycznych zmian swojej pozycji, co wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo i przewidywalność zachowania samochodu. Sworznie występują na przedniej osi, ponieważ muszą zapewnić nam możliwość skrętu. Sworznie na tylnej osi są dużo bardziej rzadkie, jednak wciąż spotykane. Sworznie wahacza występują w trzech podstawowych typach: poprzeczny, wzdłużny i skośny.
Objawy uszkodzenia sworznia
Uszkodzony sworzeń wahacza uniemożliwia jazdę – auto z takim uszkodzeniem powinniśmy oddać do warsztatu lub samodzielnie wymienić sworzeń. Niestety, uszkodzenie sworznia jest trudne do zauważenia, dlatego wielu kierowców nawet nie wie, że jeździ niesprawnym pojazdem. Wielu kierowców dowiaduje się o uszkodzeniach dopiero podczas corocznego badania stanu technicznego. Co bardziej wnikliwi kierowcy zauważą, że z ich autem jest coś nie tak. Jednym z objawów jest delikatne myszkowanie pojazdu po drodze – samo myszkowanie często sugeruje problemy z zawieszeniem, przez co trzeba zazwyczaj dokładnie obejrzeć układ zawieszenia. Stukot podczas jazdy jest kolejnym objawem zmęczenia sworznia. Sworzeń jest metalowym elementem, który połączony jest z innymi metalowymi elementami. Jeżeli słyszymy metaliczny stukot to znak, że sworzeń ma luzy i nadaje się do wymiany. Jeżeli zauważymy jakieś problemy z zawieszeniem auta, warto je dokładnie obejrzeć. Jeżeli gumka zabezpieczająca na sworzniu jest podarta lub sparciała to znak, że brud dostał się do sworznia powodując jego zatarcie. Taki sworzeń należy wymienić. Pamiętajmy, że sworznie wymienia się parami!
Koszt wymiany sworznia
Same sworznie wahacza to koszt około 200 złotych za markowy komplet. Cena jest oczywiście uzależniona od marki pojazdu oraz jakości samego elementu. Jeżeli chodzi o koszty robocizny mechanika, to te koszty nie są zbyt wysokie. Sama wymiana sworznia jest czynnością stosunkowo łatwą, którą można wykonać przed domem czy na parkingu. Wystarczy odrobina wiedzy, narzędzi i samozaparcia.
Samodzielna wymiana sworznia
Samodzielna wymiana sworznia nie będzie problematyczna dla osób, które chociaż w małym stopniu znają się na mechanice pojazdowej. Wymianę sworznia należy zacząć od podniesienia auta i zdjęcia koła. Następnie należy zlokalizować sworzeń i potraktować go płynem penetrującym. Śruby mocujące bardzo często mają tendencję do zapiekania się. Gdy płyn popracuje możemy przystąpić do odkręcania śrub. Zacząć powinniśmy od nakrętki górnej, a następnie odkręcić nakrętki dolne. Następnie powinniśmy wyjąć sworzeń ze zwrotnicy. Miejsca mocujące powinniśmy oczyścić za pomocą szczotki drucianej. Następnym krokiem powinno być włożenie nowego sworznia w zwrotnicę oraz w otwory mocujące wahacza. Dalej powinniśmy przykręcić śruby. Śruby warto dokręcać kluczem dynamometrycznym, dzięki czemu będziemy mieć pewność odpowiedniego montażu. Na koniec zakładamy koło i przechodzimy na drugą stronę samochodu.
Wymiana sworznia a geometria
Wymiana sworzni wahaczy powinna zakończyć się zbadaniem i ustawieniem geometrii zawieszenia. Każdorazowa ingerencja w układ zawieszenia, wymiana elementów może spowodować rozregulowanie nastaw zawieszenia. Dla świętego spokoju, warto zainwestować troszkę pieniędzy w taką wizytę, dzięki której nasz samochód zacznie jeździć jak nowy. Mechanicy ustawiający geometrię przy okazji sprawdzą stan zawieszenia, dzięki czemu będziemy mieli wgląd w to, jak wygląda reszta komponentów.
Tags: