Wiosna jest momentem, gdy wielu kierowców przypomina sobie o klimatyzacji. Może się okazać, że po zimie w naszym układzie wentylacyjnym zalęgły się drobnoustroje. Brzydkie, nieprzyjemne zapachy dobiegające z wentylacji są znakiem, że należy udać się na serwis klimatyzacji. Profesjonalny serwis klimatyzacji to wymiana filtra kabinowe a także odgrzybianie i dezynfekcja kanałów wentylacyjnych. Sprawdź, co oznacza smród dochodzący z kanałów wentylacyjnych!
Nieprzyjemne zapachy z wentylacji
Regularne serwisowanie układu klimatyzacji to nie tylko sprawdzenie szczelności układu czy wymiana czynnika chłodzącego. To także dogłębne odgrzybienie kanałów wentylacyjnych oraz wymiana osuszacza klimatyzacji. Wentylacja kabiny jest jednym z kluczowych elementów dotyczących naszego komfortu podróżowania, ponieważ nawet najwygodniejsze auto będzie nieprzyjemne, gdy z wentylacji dobiega nas zapach stęchlizny. Zapach ten pojawia się gdy na elementach układu rozwijają się chorobotwórcze bakterie i grzyby. Pojawienie się zapachu, w połączeniu z parującymi szybami jest znakiem, że zaniedbaliśmy klimatyzację i filtr kabinowy. W tym momencie, rozpoczniemy długą walkę z drobnoustrojami, które próbują skolonizować nasz pojazd. Dlaczego długą? Walka będzie długa, ponieważ jednorazowe zaniedbanie doprowadza do nawrotów tej “choroby”. Dlatego tak ważne jest regularnie odgrzybianie i dezynfekcja kanałów wentylacyjnych, połączonych z wymianą filtra kabinowego.
Wymiana filtra
Filtr kabinowy należy wymieniać minimum raz na rok. Osoby które cierpią na różnego rodzaju uczulenia lub astmę, powinny rozważyć wymianę filtra kabinowego raz na pół roku. Większość producentów samochodów mówi o wymianie filtra w interwałach 15 tysięcy kilometrów lub jeden rok, i naszym zdaniem należy tych zaleceń przestrzegać. Drobnoustroje, które mogą rozwijać się w układzie wentylacyjnym są chorobotwórcze, oraz mogą powodować powstawanie uczuleń. Jeżeli jeździmy samochodem razem ze swoimi dziećmi, to w trosce o ich zdrowie powinniśmy regularnie czyścić wentylację samochodową a także dokonywać regularnych wymian filtrów kabinowych. Nowy filtr kabinowy do samochodu to zawsze koszt poniżej 100 złotych – warto zainwestować takie pieniądze w komfort i zdrowie swoje, jak i swoich najbliższych.
Serwis klimatyzacji
Serwis klimatyzacji powinien być wykonywany co najmniej raz na 3 lata. Poprzez serwis klimatyzacji rozumiemy wymianę filtra kabinowego, odgrzybianie układu wentylacyjnego, wymianę osuszacza klimatyzacji (raz na 3 lata to i tak za rzadko!), oczyszczenie czynnika chłodzącego lub jego wymianę, sprawdzenie szczelności. Te zadania powinny być wykonywane przy każdorazowym serwisie klimatyzacji.
Metody odgrzybiania układu wentylacji
Najpopularniejszą metodą odgrzybiania wentylacji jest ozonowanie. Polega ono na włożeniu do auta maszyny wytwarzającej ozon. Ozonatory po uruchomieniu zaczynają wytwarzać ozon, który krąży po samochodzie i wentylacji docierając do wszelkich zakamarków. Ozon jest zabójczy dla mikroorganizmów, które w kontakcie z nim giną. Samo ozonowanie przebiega bardzo łatwo, ponieważ jedyne co mechanik musi zrobić, to wyjąć filtr kabinowy oraz przełączyć wentylację w układ zamknięty. Dzięki temu auto pobiera powietrze z kabiny i przepycha je przez kanały wentylacyjne. Razem z powietrzem, pobierany jest ozon. Całość operacji powinna trwać minimum pół godziny. Po tym zabiegu w aucie nie będzie czuć żadnych zapachów. Ozon zniszczy wszelkie źródła grzybów i bakterii.
Drugą popularną metodą odgrzybiania jest odgrzybianie chemiczne, zwane często ultradźwiękowe. Metoda ta polega na rozpyleniu w aucie zawiesiny z chemikaliów zabijających drobnoustroje a następnie wprawieniu ich w ruch za pomocą ultradźwięków. W ten sposób zawiesina jest mocno wymieszana oraz, tak jak ozon, dociera do wszelkich zakamarków. Samo przygotowanie auta do czyszczenia powinno przebiegać tak samo, jak w przypadku ozonowania. Po tym czyszczeniu w aucie może pozostać chemiczny zapach, który będzie się utrzymywał przez kilka dni.
Ostatnią metodą oczyszczania kanałów wentylacyjnych jest metoda piankowa. Jest to najtańsza metoda która jest półśrodkiem. Polega ona na zakupie pianki w sprayu z dołączoną odpowiednią rurką do aplikacji. Poprawne czyszczenie klimatyzacji powinniśmy zacząć od wyjęcia filtra kabinowego. Następnym krokiem powinno być zaaplikowanie pianki do kanałów wentylacyjnych. Rurkę powinniśmy wkładać od strony filtra kabinowego, ponieważ w ten sposób lepiej dotrzemy do parownika klimatyzacji a także do głęboko ukrytych części wentylacji. Jedna puszka pianki powinna nam wystarczyć na jedną aplikację – warto po prostu zużyć całą na raz. Tylko w ten sposób możemy zauważyć jakąkolwiek różnicę w jakości powietrza.
Tags: