Wibracje kierownicy są jedną z najbardziej irytujących usterek z jakimi możemy się spotkać prowadząc samochód. Wibrująca kierownica dekoncentruje kierowcę oraz zaburza spokój. Ma ona bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Ponadto, wibracja kierownicy jest objawem którego nie wolno ignorować! Kierownica odpowiada za ustawianie przednich kół w kierunku jaki nas interesuje. Wibrowanie kierownicy oznaczać może problemy z układem kierowniczym lub zawieszeniem, które odpowiedzialne są za nasze bezpieczeństwo. Skąd biorą się wibracje kierownicy? Co może być przyczyną wibracji kierownicy?
Drgania kierownicy – skąd się biorą?
Drgania na kierownicy są zazwyczaj powodowane przez zużyte elementy zawieszenia z przodu pojazdu. Równie częstym powodem wibracji kierownicy jest awaria układu kierowniczego, a także błędy w geometrii zawieszenia i układzie hamulcowym. Wibracje mogą się pojawiać w różnych momentach podróży, a także przy różnych prędkościach. Jak rozpoznać skąd bierze się wibracja?
Wibracje spowodowane oponami
W starszych samochodach zdarza się, że podczas awaryjnego hamowania zablokujemy koła. W takim wypadku, opony są ścierane w jednym punkcie, co powoduje ich wypłaszczenie. Powoduje to sytuację, w której opona zaczyna bić ze względu na nierówny rozkład masy a także zaburzenie geometrii bieżnika. Ponadto, częstym powodem wibracji kierownicy może być niewidoczne gołym okiem uszkodzenie opony. Zbyt szybkie najechanie na krawężnik może spowodować przerwanie kordu wewnątrz opony, co także będzie powodować bicie. Jeżeli mamy podejrzenie, że nasze opony są w jakiś sposób uszkodzone, warto udać się do wulkanizatora na obejrzenie naszego ogumienia.
Usterki zawieszenia a wibracje kierownicy
Najczęstszym powodem drgań na kierownicy są różne usterki zawieszenia. Najpopularniejszymi usterkami zawieszenia są:
- zużyte sworznie wahaczy;
- luzy w zawieszeniu;
- zużyte tuleje wahaczy;
- zaburzona geometria zawieszenia.
Wszelkie usterki zawieszenia wymagają zawsze dokładnej diagnostyki. Warto podnieść samochód i sprawdzać wszystkie połączenia za pomocą małego łomu. Nadmierne luzy w zawieszeniu spowodowane zużyciem powodują zwiększone zużycie tego elementu, narażając nas na duże koszty. Drobne wibracje obecne w czasie jazdy z każdą prędkością to zazwyczaj objaw właśnie awarii zawieszenia. Uszkodzone elementy łączące mają także wpływ na to, jak utrzymywana jest geometria zawieszenia. Duże luzy mogą spowodować sytuację, w której geometria zawieszenia się rozjedzie, przez co nasz pojazd będzie się zachowywał nieprzewidywalnie lub będzie go ściągać w jedną ze stron.
Wibracje spowodowane układem napędowym
Wibracje kierownicy występujące tylko podczas przyspieszania samochodu są objawem uszkodzenia elementów układu napędowego. Zależnie od tego, kiedy wibracje się pojawiają, mogą być one spowodowane przez przeguby półosi a także przez samo bicie półosi.
Drgania kierownicy występujące tylko podczas jazdy z małą prędkością i przy skręconych kołach sugerują uszkodzenie przegubu zewnętrznego. Uszkodzenie przegubu wewnętrznego tymczasem objawia się podczas jazdy z dużym obciążeniem po prostej drodze. W obu przypadkach wibracji będzie towarzyszył bardzo charakterystyczny hałas.
Drgania kierownicy mogą być także spowodowane przez bicie półosi. Wielu producentów samochodów korzysta z półosi o różnych długościach. Z jednej strony samochodu jest krótka półoś, a z drugiej strony jest bardzo długa. Jest to spowodowane umiejscowieniem skrzyni biegów i dyferencjału – w autach przednionapędowych skrzynia biegów jest zazwyczaj umieszczona z boku poprzecznie do kierunku jazdy. Długa półoś jest zazwyczaj tak długa, że bardzo ciężko jest ją wyważyć. Dlatego używane są specjalne gumy wyważające, które mają za zadanie przeciwdziałać powstawaniu rezonansu podczas jazdy. Czasami zdarza się, że powodem wibracji jest bicie piasty koła. W takim wypadku należy sprawdzić, czy piasta jest prosta za pomocą urządzenia do sprawdzania bicia.
Drganie kierownicy podczas hamowania
Drgania kierownicy podczas hamowania są zazwyczaj spowodowane krzywymi tarczami hamulcowym. Objawem dodatkowo występującym podczas hamowania z krzywymi tarczami będzie także delikatne pulsowanie pedału hamulca.
Co zrobić, gdy kierownica wibruje?
Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest oddanie auta do warsztatu na diagnostykę. Zawodowcy dużo dokładniej potrafią określić dlaczego kierownica żyje własnym życiem. Ponadto, wymiana większości elementów wymaga wiedzy i umiejętności, które nie każdy posiada. W takim wypadku warto oddać auto profesjonalistom.
Tags: