Rodzajów zawieszeń samochodowych jest kilka. Rodzaje te różnią się od siebie skomplikowaniem i stabilnością, jak i docelowym miejscem montażu. Belka skrętna jest standardowym rozwiązaniem jeżeli chodzi o zawieszenie tylnej osi. Wielowahacz jest rozwiązaniem, które może być stosowane zarówno na przedniej, jak i tylnej osi. Czym różnią się od siebie te rozwiązania oraz jaki jest ich wpływ na komfort podróżowania?
Belka skrętna
Belka skrętna jest specyficznym rodzajem zawieszenia tylnej osi, która polega na zastosowaniu dwóch wahaczy wleczonych, które połączone są ze sobą za pomocą jednej, poprzecznej belki. Takie rozwiązanie pozwala na wyeliminowanie sworzni oraz stabilizatora i jego drążków. Dzięki temu rozwiązaniu, zawieszenie jest bardzo proste w budowie, jest lekkie i niezawodne. Brak sworzni i stabilizatora obniża liczbę elementów, która mogłaby się zepsuć.
Zalety belki skrętnej
Podstawową zaletą belki skrętnej jest jej budowa, która jest tania w budowie. Oprócz tego, wymiana elementów zawieszenia, takich jak amortyzator czy sprężyna, w tym rozwiązaniu jest bardzo tania. Belka zapewnia duży skok koła, o dużo większy od zawieszenia wielowahaczowego. Rozwiązanie to wymaga mniej miejsca pod samochodem, dzięki czemu można zaprojektować auto z większą przestrzenią bagażową.
Wady belki skrętnej
Największą wadą belki skrętnej jest jej bezpośrednie zamontowanie do nadwozia. Oznacza to że wszelkie drgania, nie wytłumione przez amortyzator, przenoszone są na karoserię. Ponadto, belka skrętna jest elementem który nie posiada regulacji, w związku z czym w autach wyposażonych w to rozwiązanie możemy mówić tylko o zbieżności kół, a nie o ustawianiu geometrii. Ostatnim aspektem tego zawieszenia o jakim należy wspomnieć, jest koszt związany z wymianą całego zestawu. Producenci zalecają, by w wypadku uszkodzenia elementów nośnych, takich jak belka czy wahacz, wymieniać cały zestaw. Koszt całości zawieszenia jest mimo wszystko stosunkowo duży.
Zawieszenie Wielowahaczowe
Zawieszenia wielowahaczowe to japoński wynalazek, który posiada już ponad 50 lat. Mimo to, rodacy wciąż uważają ten rodzaj zawieszenia za coś egzotycznego, co spotyka się w autach wysokiej klasy. Prawda jest taka, że w starych Corollach od koncernu Toyota było montowane zawieszenie wielowahaczowe. Dopiero po 2000 roku Toyota przeszła na belkę skrętną. Sam układ zawieszenia jest stosunkowo skomplikowany. Jak nazwa mówi, zawieszenie składa się z wielu wahaczy – zazwyczaj jest to od 2 do 4. Zawieszenie wielowahaczowe pozwala na zmiany nastaw zawieszenia, przez co należy w nim robić badanie geometrii.
Zalety wielowahacza
Zawieszenie wielowahaczowe posiada kilka zalet, wśród których na wyszczególnienie zasługuje niezrównany komfort podróżowania. Zawieszenia wielowahaczowe porównywane są z zawieszeniem hydropneumatycznym, które zapewnia najlepszy komfort podróżowania. Zawieszenie wielowahaczowe, ze względu na swoją budowę, zapewnia stabilność podczas pokonywania szybkich łuków. Budowa tego układu zapewnia zwartość zawieszenia, dzięki czemu koła posiadają lepszą przyczepność do podłoża. Zastosowanie wielowahacza na tylnej osi zapewnia wysoką precyzję prowadzenia, doskonałą przyczepność oraz eliminuje skręcanie zawieszenia.
Wady wielowahacza
Problemem wielowahaczy jest ich skomplikowana budowa a także wybijanie się wahaczy, spowodowane masą pojazdu. Wybijanie jest najczęściej spotykane w autach o dużej masie. Poza tym, w zawieszeniu tego typu często powstają luzy a śruby zapiekają się. Zawieszenie wielowahaczowe jest narażone na działanie czynników atmosferycznych a także soli drogowej. Naprawa zawieszenia tego typu także jest droższa od belki skrętnej, jednak zawsze jest możliwość wymiany poszczególnych elementów. Mimo wszystko, obecnie dostępna technologia pozwala na serwisowanie tego rodzaju zawieszenia bez konieczności płacenia majątku. Koszt serwisowania jest większy od serwisu belki skrętnej czy McPhersona, ale nie jest bardzo duży.
Tags: