Geometria kół jest zespołem parametrów, określających położenie kół względem siebie oraz położenie kół względem określonych osi symetrii podwozia. Podstawowymi ustawieniami kół w pojazdach samochodowych są: zbieżność kół, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy a także kąt pochylenia kół. Zmiana któregoś z parametrów może doprowadzić do szybszego zużycia elementów zawieszenia oraz opon.
Na co wpływa zbieżność kół?
Zbieżność kół to zespół parametrów, które wpływają na automatyczne prostowanie się kół przednich podczas jazdy. Przednie koła są zwrócone do wewnątrz kierunku jazdy, co powoduje powstawanie sił, które powodują że auto podąża stabilnie naprzód. Co się dzieje, gdy zbieżność jest źle ustawiona? Podczas jazdy na wprost, samochód będzie dosyć stabilny. Dużo gorzej, gdy jedno z kół wpadnie na jakąś nierówność. W takiej sytuacji układ sił, które normalnie się znoszą, zostaje zaburzony, co powoduje że auto zaczyna myszkować po drodze. Dzieje się tak, ponieważ koła na zmianę będą uzyskiwać większą przyczepność. Prawidłowa zbieżność niweluje ten efekt, a dodatkowo pomaga w prostowaniu kierownicy po wyjściu z zakrętu.
Kąt pochylenia koła
Kąt pochylenia koła to parametr, który określa jak bardzo pochylone jest koło względem osi pionowej. Kąt pochylenia koła można zaobserwować, patrząc od przodu na samochód. Zazwyczaj, góra koła jest nachylona lekko w stronę silnika, co oznacza że kąt pochylenia jest ujemny. Kąt pochylenia koła jest bardzo ważny w pojazdach sportowych, ponieważ odpowiada on za możliwość wykonywania skrętów przy zachowaniu wysokiej prędkości. Kąt pochylenia kół w samochodach odpowiada za pozycję koła na drodze, a także za powierzchnię styku opony z podłożem podczas jazdy na wprost oraz w zakręcie. Ujemny kąt pochylenia koła jest pożądany, ponieważ podczas pokonywania zakrętów siła odśrodkowa działająca na koło będzie równomiernie rozłożona, co przekłada się na mniejsze zużycie opon oraz lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętu. Dodatni kąt pochylenia jest zjawiskiem bardzo negatywnym, ponieważ zewnętrzne krawędzie opon są narażone na duże przeciążenia, które mogą doprowadzić do przegrzania i w efekcie zniszczenia opony.
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Jest to kąt występujący pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą prostopadłą do podłoża. Jest on mierzony w płaszczyźnie równoległej do osi samochodu. Kąt ten może być dodatni lub ujemny, a jest to zależnie od tego, gdzie oś zwrotnicy przecina się z punktem styku opony z podłożem. Jeżeli punkt ten jest przed punktem styku opony z nawierzchnią, to jest to kąt dodatni, a gdy punkt przecięcia jest za punktem styku, to jest to kąt ujemny. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ma duży wpływ na stabilną jazdę na wprost, a także na maksymalną szybkość z jaką auto może pokonywać zakręty. Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy ma także wpływ na siłę prostowania kół po wyjściu z zakrętu. Co do zasady, każde ustawienie tego kąta ma swoje wady i zalety, dlatego każde auto ma inny kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Jeżeli nasze auto ma duży dodatni kąt wyprzedzenia, to auto będzie się dobrze prowadzić przy większych prędkościach a także będzie mniej wrażliwe na nierówności. Problemem w takim ustawieniu jest siła, jaką należy przyłożyć do kierownicy by wykonać skręt. Ustawienie sworznia zwrotnicy pod ujemnym kątem powoduje, że auto ma mały promień zawracania a także wysoką przyczepność podczas jazdy z niską prędkością. Ponadto siła potrzebna do kierowania pojazdem jest niewielka. Minusem tego rozwiązania jest to, że kierownica nie chce wracać sama do pozycji środkowej, auto jest wrażliwe na podmuchy wiatru bocznego, a także jest wrażliwe na wady opon.
Czy można ustawić geometrię samemu?
Nie można. Ustawianie geometrii to skomplikowany proces, do którego coraz więcej firm wykorzystuje urządzenia skanujące samochód w technologii 3D. Samo badanie jest tanie i szybkie, ponieważ zabiera około 15 minut. Jeżeli Państwa auto nie prowadzi się pewnie, to warto udać się na stację diagnostyczną, gdzie w moment uporają się z nastawami zawieszenia.
Tags: