Wielkość kół ma przede wszystkim zalety estetyczne. Nie każdy jednak wie, że rozmiar kół ma ogromne znaczenie dla naszych systemów bezpieczeństwa, takich jak układ hamulcowy, ABS czy kontrolę trakcji. Samochody są homologowane do ruchu ulicznego z założeniem, że ich koła będą miały określoną wysokość i szerokość. Czy założenie większych kół ma sens? W jaki sposób poprawić komfort podróży?
Koła – czyli właściwie co?
Koło w samochodzie to zespół dwóch elementów, czyli felgi i opony. Felga ma za zadanie nosić na sobie oponę. Ponadto, obręcz jest także łącznikiem między piastą koła a oponą. Opona natomiast ma za zadanie absorbować nierówności obecne na drodze, a także zapewniać odpowiedni poziom przyczepności podczas przyspieszania i hamowania, a także podczas jazdy po łuku. Opona ma także odprowadzać wodę spod bieżnika, jeśli zajdzie taka konieczność. Ogumienie jest najważniejszym elementem samochodu, ponieważ łączy ono pojazd z drogą.
Zmiana rozmiaru kół – czy można?
Zmiana rozmiaru kół zamontowanych na pojeździe jest możliwa i dopuszczalna przez producenta pojazdu, o ile średnica zewnętrzna kół nie ulegnie zmianie o więcej niż 2%. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, by zarówno felga, jak i opona były w rozmiarze homologowanym dla danego pojazdu, a także by nie wystawały poza obrys pojazdu. Zmiana kół na większe niż zalecane, może doprowadzić do sytuacji w której wskazania drogomierza pojazdu zostaną zakłamane – to samo tyczy się wskazań prędkościomierza. Ponadto, zbyt duże koło może powodować problemy z działaniem asyst w postaci kontroli trakcji czy ABSu. Tak więc, odpowiadając na pytanie zawarte w nagłówku, rozmiar kół można zmieniać – należy to jednak robić z głową.
Zalety i wady większych kół
Wymiana kół fabrycznych, małych stalówek na większe i ładne alufelgi to przede wszystkim zmiana wizualna. Należy jednak wiedzieć, że większa felga będzie wymuszać na nas stosowanie opony o niższym profilu bocznym. Szersza opona w optymalnych warunkach poprawia przyczepność pojazdu, tym samym obniżając dystans hamowania.
W tym miejscu należy przypomnieć, co było napisane wcześniej: opona odpowiada za komfort i bezpieczeństwo. Założenie do samochodu opon o mniejszym profilu sprawi, że opony będą stanowczo słabiej tłumić nierówności, a co za tym idzie, komfort podróży zostanie obniżony. Ponadto większe opony muszą być również szersze, co negatywnie wpływa na komfort akustyczny – opony są znacznie głośniejsze. Ponadto szersze opony mają negatywny wpływ na hamowanie na mokrym asfalcie, a także obniżają przyczepność podczas jazdy po błocie czy piachu.
A może mniejsze koło?
Założenie zbyt małego koła także niesie ryzyko. Zbyt wąska opona również oznaczać będzie obniżenie przyczepności – zarówno na suchym jak i mokrym asfalcie. Wąskie opony o dużym profilu mogą również powodować nieprzyjemne kołysanie karoserii podczas jazdy na wybojach. Z drugiej strony, duży profil boczny pozwala na spokojne wybieranie wszelkich nierówności, a także obniża ryzyko uszkodzenia felgi podczas najechania na dziurę czy krawężnik.
Jakie koła wybrać?
Pierwszym krokiem do wymiany kół na inne powinno być poszukanie informacji dotyczącej homologowanych rozmiarów felg i opon. Dopiero gdy zapoznamy się z takimi danymi możemy przystępować do poszukiwań nowych felg. Jeśli zależy nam na poprawie aspektu wizualnego oraz zachowania pojazdu podczas jazdy na asfalcie, warto wybrać duży rozmiar felg. Jeśli jednak zależy nam na delikatnej poprawie wyglądu auta, a naprawdę zależy nam na wygodzie i komforcie, to optymalnym rozwiązaniem byłoby wybranie felg o takim samym rozmiarze jaki mamy, lub ewentualnie wybranie felg o jeden cal większych – w takim wypadku zachowamy komfort podróży przy jednoczesnym wpływie na wygląd pojazdu. Należy pamiętać, że po każdorazowej ingerencji w układ zawieszenia samochodu należy wykonać ustawienie geometrii zawieszenia.
Tags: