Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Wymiana koła krok po kroku

Samodzielna wymiana przebitego koła wydaje się czynnością nader łatwą. Czy wymiana kół faktycznie jest tak łatwa, jak się nam wydaje? Otóż nie. Wymianę koła można przeprowadzić lepiej lub gorzej, przy czym najważniejsze jest aby wymiana była przeprowadzana w sposób bezpieczny dla nas i innych użytkowników ruchu drogowego. 

Awaria koła w trasie

Przede wszystkim, nie należy panikować. Każde auto powinno być wyposażone w zestaw naprawczy lub koło zapasowe. Przed wyruszeniem w trasę warto sprawdzić poziom napompowania opony zapasowej, co w razie awarii zapewni nam spokój psychiczny. Warto także sprawdzić, czy nasz pojazd posiada podnośnik, klucz do kół, trójkąt ostrzegawczy oraz kamizelkę odblaskową. Jeżeli nasze auto nie posiada koła zapasowego a jedynie zestaw naprawczy, to warto sprawdzić jego przydatność do użycia. Starsze zestawy naprawcze mogą nie uszczelnić uszkodzonej opony.

Początek wymiany koła

Jeżeli zauważymy, że nasza opona straciła ciśnienie, to powinniśmy się zatrzymać. Warto rozmyślnie wybrać miejsce do wymiany koła – zatrzymywanie się na poboczu ruchliwej drogi to proszenie się o kłopoty. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie dotoczenie się do jakiegoś parkingu czy zatoczki autobusowej. Dzięki temu zadbamy o swoje bezpieczeństwo. Gdy już zatrzymamy pojazd i stwierdzimy, że koło należy wymienić to trzeba uruchomić światła awaryjne. Odpowiednio oświetlony pojazd to absolutna podstawa, jeżeli chodzi o naprawę awarii w trasie. Gdy wymieniamy koło na poboczu, warto rozstawić wcześniej trójkąt ostrzegawczy. Zależnie od tego na jakiej drodze się znajdujemy, trójkąt powinien być ustawiony: 100 m za samochodem na autostradzie, ok 50 metrów w terenie niezabudowanym, powyżej metra w mieście. Tak zabezpieczone miejsce powinno dać nam wystarczająco dużo bezpieczeństwa, do przeprowadzenia wymiany koła. 

Następnym krokiem powinno być poprawne ustawienie pojazdu. Należy wyprostować przednie koła, wrzucić bieg nr. 1 oraz zaciągnąć hamulec ręczny. Jeżeli mamy taką możliwość, to zablokujmy koła klinami. Jeżeli nie mamy klinów, to użyjmy do tego jakichś większych kamieni. Demontaż prawego przedniego koła powinien skutkować podłożeniem klinów pod lewe tylne koło. 

Wymiana koła

Wymianę koła należy zacząć od wyciągnięcia koła zapasowego oraz wszelkich elementów niezbędnych do tej wymiany. Koło zapasowe zazwyczaj jest w bagażniku lub pod nim – zależnie od marki i modelu pojazdu. Następnym krokiem powinno być zdjęcie kołpaków, o ile takie występują, oraz poluzowanie śrub. Pamiętajmy, żeby nie odkręcać śrub a tylko je poluzować. Poluzowujemy śruby tak, abyśmy byli pewni że możemy te śruby odkręcić. Dalej należy podłożyć podnośnik pod próg w wyznaczonym przez producenta miejscu. Często jest to solidny kawałek stali, który oznaczony jest strzałką. Jeżeli nie widzimy takiego elementu, to warto zajrzeć do instrukcji pojazdu – tam powinna być informacja, gdzie są punkty podparcia pojazdu. Gdy zlokalizujemy ten punkt, podkładamy tam podnośnik i zaczynamy unosić pojazd. Gdy koło oderwie się od ziemi możemy przestać podnosić samochód. Następnie powinniśmy odkręcić śruby oraz delikatnie zdjąć koło. Może się zdarzyć, że będzie ono zapieczone do piasty. Wtedy należy ostrożnie przykładać siłę – mocne szarpanie może skończyć się spadnięciem pojazdu z podnośnika – a wtedy będziemy mieli duży kłopot. Po zdjęciu koła powinniśmy założyć koło zapasowe oraz przykręcić śruby. Nie przykręcajmy śrub na maksa, wystarczy że przykręcimy je tak, aby koło było na swoim miejscu i się nie ruszało. Po tym powinniśmy obniżyć pojazd, aby stanął na swoich kołach, po czym dopiero dokręcić śruby z dużą siłą. 

Co zrobić po wymianie?

Jeżeli wymienimy uszkodzone koło na zapasówkę, to w zasadzie można kontynuować podróż. Jeżeli w zapasie jest wystarczająco dużo powietrza oraz opona nie jest specjalnie stara, to możemy dojechać do warsztatu wulkanizacyjnego na naprawę uszkodzonej opony. Jeżeli przebicie opony będzie miało miejsce na bieżniku, to każdy wulkanizator takie uszkodzenie naprawi – gorzej, gdy przebijemy bok opony. Boczki opon z reguły są nienaprawialne – przenoszą one cały ciężar samochodu oraz mocno pracują w zakrętach, dlatego próba naprawy boku opony może skończyć się tragicznie. Gwałtowna awaria koła może spowodować rozregulowanie nastaw zawieszenia, dlatego geometria kół powinna być logicznym następstwem po awarii koła.

Tags:

About Author