Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Wyważanie kół – czy jest konieczne?

Wyważanie kół - czy jest konieczne

Wyważanie kół jest czynnością, która powinna zawsze mieć miejsce podczas sezonowej wymiany opon a także podczas zmiany kompletu kół. Wyważanie ma za zadanie obniżyć bicie kół do minimum, dzięki czemu komfort i bezpieczeństwo jazdy zostanie podwyższone. Źle wyważone koła to gwarancja wibracji kierownicy lub karoserii, a także niestabilności samochodu. Czy jazda samochodem z niewyważonymi kołami naprawdę jest tak niebezpieczna, oraz jaki ma to wpływ na eksploatację samochodu? W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na te pytania oraz odpowiedzieć na najważniejsze z nich. Czy wyważanie kół naprawdę jest konieczne?

Wyważanie kół – czyli właściwie co?

Wyważanie kół to przede wszystkim pozbycie się nieznośnego bicia – oscylacyjnego ruchu koła w płaszczyźnie pionowej. Koło które podczas jazdy ciągle rusza się góra dół powoduje powstanie wibracji które przenoszą się na kierownicę, karoserię a także generują niejednostajny hałas. Wyważanie koła ma więc na celu zbadanie bicia, jakie ma dane koło oraz pozbycie się go poprzez odpowiednie odważniki do kół. Maszyna do wyważania kół bada bicie i na ekranie wyświetla wartości odchyleń a także ośrodki tychże problemów. Następnie wulkanizator przyczepia w danych miejscach ciężarki do kół. W ten sposób centrum masy koła jest zmienione, przez co bicie jest niwelowane praktycznie do zera. Oczywiście jest to mocno uzależnione od jakości badania maszyny a także dokładności samego wulkanizatora.

Dlaczego nie należy jeździć ze źle wyważonymi kołami?

Źle wyważone koła prowadzą do przedwczesnego zużycia wielu elementów eksploatacyjnych a także obniżają bezpieczeństwo naszego samochodu. Poza ciągłą wibracją, samochód będzie miał dużo mniejszą przyczepność, przez co droga hamowania będzie wydłużona. Ponadto, samochód może mieć oznaki bardzo podobne do źle ustawionej geometrii kół – będzie ściągać na jedną ze stron. Niezależnie od tego, czy problem leży w feldze czy oponie, problem będzie taki sam. Efektem braku wyważenia kół jest jazda niebezpiecznym samochodem, który w godzinie próby może nas zawieść. Zamiast wyhamować przed przeszkodą po prostu w nią wiedzie ze względu na brak przyczepności. Źle wyważone koła to także szybsze zużywanie elementów metalowo-gumowych zawieszenia oraz bieżnika opon. Opona wpadająca w wibracje będzie je przenosić na samochód za pośrednictwem elementów zawieszenia. Zawieszenie będzie próbowało wychwycić jak najwięcej tych drobnych wibracji za pośrednictwem tulei, co spowoduje ich przedwczesne zużycie. Oprócz tych elementów, źle wyważone koła mają także wpływ na łożyska koła a także na piastę. Długotrwałe wibracje mogą doprowadzić do dezintegracji łożyska i piasty, które mogą także trwale uszkodzić zwrotnicę koła. Jak widać, nie warto jeździć autem z niewyważonymi kołami.

Czy wyważanie kół jest konieczne?

Podsumowując poprzedni nagłówek, tak, jest konieczne. Wyważanie kół jest taką samą czynnością eksploatacyjną jak chociażby okresowa wymiana filtrów czy oleju. Odpowiednie i regularne dbanie o ten element samochodu pozwoli na zaoszczędzenie nam w dłuższej perspektywie czasu. Właściwie wyważone koła to przede wszystkim bezpieczeństwo, komfort oraz obniżone zużycie elementów eksploatacyjnych zawieszenia. 

Kiedy warto wyważać koła?

Wyważanie kół powinno odbywać się podczas każdorazowej wymiany kół na zimowe bądź letnie, a także podczas każdej zmiany opon. Wielu kierowców samemu zmienia koła podczas zmiany sezonu – muszą oni pamiętać o tym, że koła leżąc gdzieś w piwnicy mogą się z czasem odkształcać, przez co poprzednie wyważenie będzie działać na ich niekorzyść. Wyważanie kół warto także wykonać po wjechaniu w dużą dziurę lub jakąś przeszkodę. Sprawdzenie, czy opona jest w całości po takim zdarzeniu jest niezbędne. Uszkodzenie wnętrza opony, jej oplotu czy wzmocnień, może doprowadzić do nieodwracalnej utraty możliwości wyważenia koła. Podsumowując, koła warto wyważać co najmniej raz na rok o ile wymieniamy całe koła. Każdy, kto co sezon zmienia opony powinien wyważać koła co wymianę. Wszelkie wibracje także powinny skłonić nas ku wizycie w warsztacie mechanicznym na sprawdzenie wyważenia a także zawieszenia – pamiętajmy że nie każda wibracja będzie pochodzić z kół.

Tags:

About Author