Większość pojazdów jest zbudowana tak samo, lub bardzo podobnie. W każdym z nich, występuje układ kierowniczy. Bez tego zespołu elementów, jazda samochodem byłaby niemożliwa. Podstawową funkcją tego układu jest pozwolenie kierowcy na wybranie kierunku podróżowania. Dodatkową funkcją układu kierowniczego jest tak zwane wspomaganie kierownicy, czyli obniżanie siły potrzebnej do wykonania skrętu. Jak działa układ kierowniczy, oraz z jakich elementów się składa?
Budowa układu kierowniczego
Układ kierowniczy składa się w większości aut z tych samych elementów. Pierwszym z nich, patrząc od strony kabiny pasażerskiej, jest kierownica. Kierownica służy do wygodnej zmiany kursu pojazdu. Następnym elementem, jest kolumna kierownicza. Kolumna ta jest z jednej strony połączona z kierownicą, a z drugiej, z przekładnią kierowniczą. Aby nacisk kolumny kierowniczej na przekładnię był stale taki sam, kolumnę kierowniczą montuje się na ramieniu kierowniczym, które przekazuje ruch obrotowy wału do przekładni kierowniczej. Kolejnym mechanizmem, który musi występować w układzie kierowniczym jest mechanizm zwrotniczy. Są to elementy takie jak dźwignie, tuleje, cięgna i zwrotnice. Prawidłowe działanie tych elementów pozwala na skuteczne skręcanie pojazdem, ponadto mechanizm ten gwarantuje prawidłowy, zsynchronizowany skręt obu kół. Ostatnim elementem zespołu kierowniczego jest maglownica, czyli przekładnia kierownicza. Przekładnia ta może występować w różnych odmianach, przez co ciężko jest mówić tylko o jednym typie przekładni. Zazwyczaj, przekładnia składa się z koła zębatego w postaci koła ślimakowego lub globoidalnego oraz maglownicy czyli listwy zębatej. Oprócz tego, przekładnia posiada zazwyczaj wspomaganie obrotu, dzięki czemu kierowcy łatwiej jest wymusić ruch układu. Wspomaganie może występować w postaci elektrycznej lub hydraulicznej.
Czy to awaria?
Układ kierowniczy jest elementem stale eksploatowanym, przez co często dochodzi do jego usterek. Większość z nich, na całe szczęście da się niskim kosztem usunąć. Problemy, takie jak luz na kierownicy da się zazwyczaj usunąć za pomocą śruby regulującej. Dużo gorzej, gdy objawami awarii jest stukanie, brak wspomagania kierownicy lub brak pewności w przekazywaniu ruchu kierownicy. W takiej sytuacji należy się przyjrzeć maglownicy. Jeżeli są na niej widoczne ślady zapoceń, lub widoczne gołym okiem wycieki to znak, że należy jak najszybciej naprawić uszkodzenia. Problemy związane z maglownicą mogą doprowadzić do konieczności wymiany całego elementu, który jest niestety bardzo drogi. Tutaj na szczęście przychodzi nam z pomocą regeneracja. Jeżeli zaczynamy zauważać jakieś pierwsze symptomy, warto udać się do warsztatu mechanicznego, gdzie fachowcy wprawnym okiem ocenią stan maglownicy. Jeżeli będzie ona uszkodzona, to wykonana w czas regeneracja pozwoli nam zaoszczędzić kilkaset złotych na wymianie tego elementu na nowy. Jeżeli zauważymy jakiekolwiek problemy związane z prowadzeniem się naszego pojazdu, nie warto czekać. Od maglownicy zależy nasze zdrowie i życie.
Co należy zrobić po wymianie elementów układu?
Jeśli wymienialiśmy końcówki drążka kierowniczego, lub robiliśmy regenerację maglownicy, to powinniśmy udać się do profesjonalnego warsztatu mechanicznego na wykonanie badania geometrii zawieszenia. Wykonywanie napraw, związanych z zawieszeniem i układem kierowniczym zazwyczaj wiąże się z rozebraniem części zawieszenia, co oznacza deregulację ustawień geometrii. Aby obniżyć zużycie opon i paliwa, a także elementów amortyzujących zawieszenia, warto udać się na badanie geometrii. Badanie geometrii z regulacją, to w warsztatach wykonujących geometrię 3d kwestia około 15 minut.
Tags: