Nadmierny hałas słyszalny podczas jazdy jest sygnałem, którego nie wolno lekceważyć. Wszelkie nienaturalne dźwięki, które słyszymy w trakcie podróży samochodem zawsze oznaczają, że z naszym pojazdem dzieje się coś niedobrego. Zawsze warto sprawdzić, skąd dobiega niepokojący dźwięk. Nie zawsze jest to uszkodzenie mechaniczne, ponieważ czasami za nietypowe dźwięki i zachowanie pojazdu mogą odpowiadać zużyte, wyząbkowane opony.
Czym jest ząbkowanie opon?
Ząbkowanie opon to zjawisko polegające na zużyciu się bieżnika opony podczas jazdy. Jest ono spowodowane przez tarcie występujące między oponą a nawierzchnią drogi. Tarcie to jest nierównomierne, przez co klocki bieżnika wycierają się w różnych miejscach. Zużycie to jest najmocniejsze na osi napędzanej, oraz najczęściej objawia się wibracjami podczas jazdy zarówno na wprost, jak i po zakrętach.
Ząbkowanie opon można także zobaczyć gołym okiem. Ząbkowanie powoduje że klocki bieżnika wycierają się w sposób, który przypomina z profilu tarczę piły.
Przyczyny ząbkowania opon
Najczęstszymi przyczynami ząbkowania opon są:
- rodzaj mieszanki – twarde opony mają większą tendencję do hałasowania i ząbkowania,
- rodzaj bieżnika – ząbkowanie jest zdecydowanie częstsze w oponach, które mają duże odstępy pomiędzy klockami bieżnika,
- poziom ciśnienia w oponach – zbyt wysokie ciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów wycinania fragmentów bieżnika,
- stan zawieszenia – zużyte zawieszenie z wybitymi elementami gumowymi nie tłumi wibracji, które przenoszone są z opon na karoserię. Wibracje opon są przez to dużo bardziej odczuwalne,
- stan nawierzchni – częsta jazda po drogach złej jakości potęguje zużycie klocków bieżnika,
- styl jazdy kierowcy – częste agresywne przyspieszanie i hamowanie będzie wzmagać ząbkowanie, a szybkie pokonywanie zakrętów będzie zacierać ślady po ząbkowaniu.
Jak zapobiegać zużyciu opon?
Aby uniknąć przedwczesnego zużycia opon należy regularnie sprawdzać i regulować ciśnienie w oponach, a także sprawdzać geometrię zawieszenia i jego stan. Jeśli nasz styl jazdy jest dość agresywny, to mimo wszystko powinniśmy spuścić z tonu. Agresywna jazda zawsze przyspiesza zużycie opon.
Ponadto, aby zminimalizować zużycie opon można stosować rotację kół, która robiona systematycznie jest w stanie wyrównać zużycie klocków bieżnika.
Metody rotacji opon
Zależnie od rodzaju bieżnika opony a także od napędu zastosowanego w danym samochodzie, mamy różne metody rotacji opon.
- Opony kierunkowe – zamieniamy miejscami opony z obecne na danej stronie pojazdu. Opony z prawej strony zamieniamy miejscami, tak samo opony z lewej.
- Opony asymetryczne – opony z tylnej osi należy przełożyć na oś przednią. Opony z przedniej osi należy założyć na oś tylną i zamienić je miejscami – prawy przód na lewy tył, oraz lewy przód na prawy tył.
- opony symetryczne – opony z przedniej osi należy założyć na tylną oś, a opony z tylnej osi przełożyć na przednią w odwrotnej kolejności. (Lewy tył na prawy przód i analogicznie z drugiej strony)
- opony w autach z napędem stałym 4×4 – opony należy zmienić po krzyżu – lewy przód z prawym tyłem, oraz prawy przód z lewym tyłem. Jeśli opony posiadają bieżnik kierunkowy, będzie trzeba je zdjąć z felg aby je poprawnie przełożyć.
- opony w autach z napędem stałym 4×4 o różnych wymiarach – opony można zamieniać miejscami tylko na danej osi,
Czy da się naprawić wyząbkowane opony?
Jeśli opony się wyząbkowały, można je oddać do wulkanizatora na szorstkowanie. Jest to działanie które ma za zadanie wyrównać mechanicznie nierówności powstałe na bieżniku. Urządzenie jest w stanie ściąć wierzchnią warstwę opony i wyrównać bieżnik. Nie jest to jednak rozwiązanie stałe, ponieważ opony po tym zabiegu prędzej czy później znów się wyząbkują. Właśnie dlatego, naprawa tak uszkodzonych opon jest nieopłacalna. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie zmiana swojego stylu jazdy, oraz poprawa geometrii zawieszenia. Naprawa i wymiana uszkodzonych elementów, a także w skrajnych przypadkach wymiana opon na nowe jest jedynym pewnym rozwiązaniem, na pozbycie się problemu ząbkowania bieżnika.
Tags: