Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Zalety i wady zawieszenia piórowego

Resory piórowe są wynalazkiem rodem z XIX wieku, gdzie zastosowano je po raz pierwszy w wozach konnych. Jak widać, rozwiązanie to jest prekursorem dzisiejszych zawieszeń. Mimo to, producenci samochodów nadal chętnie korzystają z tego rozwiązania. Resory piórowe znajdziemy w każdym aucie dostawczym, a także w kilku pickupach oraz, o dziwo, w popularnej Chevrolet Corvette.

Budowa zawieszenia piórowego

Klasyczne zawieszenie piórowe składa się z tylnego mostu, resorów piórowych, obejm mocujących i podstawek resorów. Resory piórowe montuje się do nadwozia za pomocą tulei, a następnie do tylnego mostu za pomocą obejm i podstawek. Zawieszenie tego typu jest tak prymitywne, że każdy  jest w stanie zrozumieć jak to działa. Mało to, zawieszenie tego typu nie posiada elementów, które mogłyby się zepsuć. Jedyne co może w jakiś sposób zaszkodzić zawieszeniu tego typu jest starość i rdza. 

Budowa resora piórowego

Resory piórowe wykonane są z płaskowników stalowych, tak zwanych piór. Stal użyta do produkcji tych płaskowników zwana jest stalą sprężynową, ze względu na jej właściwości resorujące. Resor piórowy składa się z wielu płaskowników które różnią się długością – płaskownik położony najwyżej jest najdłuższy i posiada zazwyczaj jedno lub dwa oka montażowe. Każde kolejne pióro jest krótsze od poprzedniego, oraz są one w środku połączone za pomocą śruby ustalającej. Oprócz śruby na środku, pióra są połączone ze sobą za pomocą opasek ściągających, których zadaniem jest zapobieganie przemieszczania się piór względem siebie. Pióra są wygięte w kierunku nadwozia i prostują się wraz ze wzrostem obciążenia. Dzięki takiemu ułożeniu resor posiada właściwości amortyzujące. Resor montowany jest do mostu za pomocą obejm, zwanych strzemionami. Praca resora piórowego polega na wypłaszczaniu się, przez co jego końcówki wciąż się przemieszczają – dlatego montaż takiego resora wymaga specjalnego wieszaka. Resor z jednej strony przyczepiany jest do nadwozia tuleją lub sworzniem, a z drugiej wiesza się go na wieszaku. Dzięki temu amortyzator ma swobodę działania i może wykonywać swoją pracę. Nowszym rozwiązaniem jest stosowanie ślizgaczy, w które wkłada się końcówki amortyzatorów. Inną nowoczesną alternatywą jest stosowanie gniazd z gumowymi poduszkami, które także pozwalają na swobodną pracę resora. 

Zalety zawieszenia piórowego

Podstawową zaletą zawieszenia piórowego jest wysoka nośność takiego rozwiązania. Pickupy czy dostawczaki z zawieszeniem piórowym mają często ładowność w okolicach 1000 kilogramów, podczas gdy auta z innymi rodzajami zawieszenia mają maksymalną ładowność w okolicach 700 kg. Resory piórowe łatwo znoszą duże obciążenia i idealnie nadają się do pojazdów pracujących, których głównym zadaniem jest przewożenie ładunków. Niepodważalną zaletą tego zawieszenia jest jego wytrzymałość – zawieszenia tego typu w zasadzie są rozwiązaniami bezobsługowymi. Trzeba się naprawdę mocno postarać, by zniszczyć to zawieszenie w toku użytkowania. 

Wady zawieszenia piórowego

Największą wadę tego rozwiązania jest niski komfort podróży. Resory te nie dają takiej przyczepności jak belka skrętna czy zawieszenie wielowahaczowe. Kolejnym poważnym problemem jest brak odpowiedniego kontaktu opon z nawierzchnią. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy tylna oś nie jest dociążona. W takiej sytuacji, wykonanie skrętu na nierównej drodze może skutkować lekkim uślizgiem tylnej osi, co w sytuacji gdy nie jesteśmy na to przygotowani jest niemiłym doświadczeniem. Wadą tego rozwiązania jest także brak możliwości ustawienia geometrii 3D zawieszenia. Jedne ustawienie jakie jest możliwe, to poprawa zbieżności.

Co z tą Corvette?

Tak jak wspomniałem na początku, Chevrolet Corvette korzystał z resora piórowego na tylnej osi. Resor był pojedynczym piórem, które było zastosowane poprzecznie do kierunku jazdy. Resor spinał dwa wahacze, dzięki czemu działał jak sprężyna oraz jako stabilizator. Dzięki temu rozwiązaniu Corvette miało niesamowicie duży bagażnik, jednak wiele osób narzekało na nieprecyzyjne prowadzenie. Oprócz tego modelu, Chevrolet korzystał z resorów piórowych w Lumina. W europie, resory piórowe były wykorzystywane przez Volvo w modelach S90 i 960, które były produkowane w latach 90 i nadal są stosowane.

Tags:

About Author