Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Zawieszenie pneumatyczne – zalety i wady

Tradycyjne układy zawieszenia oparte na standardowych amortyzatorach są bardzo popularne. Ostatnie lata doprowadziły do sytuacji, w której dotarliśmy do kresu możliwości rozwoju w tej dziedzinie. Między innymi dlatego, producenci zaczęli stosować inne rozwiązania, takie jak zawieszenie pneumatyczne. Jak wygląda użytkowanie takiego układu zawieszenia, oraz jakie są jego zalety i wady? Jakie koszty może generować awaria zawieszenia? W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Czym jest zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne jest układem zawieszenia, w którym środkiem roboczym jest gaz. Azot, bo o nim mowa, ma doskonałe właściwości tłumiące dzięki czemu samochód wyposażony w to zawieszenie doskonale się prowadzi. Po raz pierwszy w samochodach komercyjnych zawieszenie pneumatyczne było stosowane na początku lat 90. Było to jednak traktowane jako swego rodzaju ekskluzywny dodatek, który był stosowany w autach najwyższej klasy. Układ ten opiera się na zastąpieniu tradycyjnych elementów amortyzujących za pomocą amortyzatorów posiadających miechy o zmiennej wysokości, zależnej od ciśnienia. Miechy są napełniane za pomocą kompresora. Miechy regulują wysokość danego amortyzatora. Amortyzatory posiadają również zawór rozprężający, który upuszcza nadmiar ciśnienia gdy wahacz rusza się w górę. Po spuszczeniu ciśnienia kompresor doładowuje układ, dzięki czemu koło wraca do pozycji neutralnej.

Zalety zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne w swoim założeniu ma za zadanie poprawić przyczepność pojazdu oraz prowadzenie, poprzez redukcję wstrząsów. Zastosowanie tego rodzaju zawieszenia wpływa więc pozytywnie na komfort podróżowania. Kolejną zaletą tego rodzaju zawieszenia jest stały prześwit pojazdu, który utrzymywany jest za pomocą kompresora. Prześwit jest zawsze taki sam, niezależnie od przyłożonego obciążenia na daną oś. W razie potrzeby kompresor zwiększa ciśnienie gazu w amortyzatorze. Stały prześwit to także zwiększenie stabilności pojazdu podczas jazdy po łuku, co wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowym plusem jest aspekt wizualny takiego rozwiązania – auto niezależnie od obciążenia prezentuje się nienagannie. Zawieszenia pneumatyczne są doskonałym wyborem do aut, które z założenia przystosowane są do jazdy po nierównej nawierzchni. Między innymi dlatego wiele nowych aut terenowych posiada w swoim standardzie ten rodzaj zawieszenia. Najnowocześniejsze układy zawieszenia pneumatycznego pozwalają także na dostosowywanie zachowania zawieszenia względem warunków panujących na drodze, prędkości czy pokonywanego zakrętu. Nowoczesne zawieszenie potrafi obniżyć się podczas jazdy autostradowej, dzięki czemu obniżony zostaje opór powietrza, a także korygować przechył samochodu podczas jazdy po łuku. Jedną z zalet takiego układu jest jego trwałość. Zawieszenia pneumatyczne obecne w nowych samochodach mają za zadanie wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu. 

Wady

Zawieszenie pneumatycznie nie jest pozbawione wad. Najważniejszą i najpoważniejszą wadą jest koszt naprawy układu, gdy nastąpi awaria. Amortyzatory czy poduszki powietrzne są bardzo drogie i w zasadzie nie występują jako zamienniki. Wymiana kompletu to koszt od 2 do 5 tysięcy złotych. Samo sprawdzanie stanu zawieszenia jest czynnością czasochłonną, która również nastręcza sporo trudności. Sprawdzenie wszystkich czujników oraz szczelności połączeń czy przewodów wymaga od specjalistów bardzo wysokiej dokładności. Sam serwis powinien być przeprowadzany minimum raz na rok, najlepiej po sezonie zimowym. Woda skraplająca się wewnątrz układu ma destrukcyjny wpływ na całość systemu, dlatego regularny serwis jest tak ważny. 

Pneumatyka a geometria

Obecność zawieszenia pneumatycznego nie oznacza, że można zaniedbać geometrię zawieszenia. Mimo tak skomplikowanego układu, jakim jest pneumatyka zawieszenie często posiada wahacze, które wymagają odpowiednich nastaw. Nawet jeżeli dane auto nie może mieć ustawianej geometrii, to zbieżność kół ustawia się zawsze. Przy zmianie kół nie ma konieczności ustawienia każdorazowo geometrii.

Tags:

About Author