Posted by geometria.pl Badanie zbieżności

Zbieżność kół w samochodach sportowych i terenowych

Kiedy myślimy o samochodach sportowych czy terenowych, często skupiamy się na ich szybkości, wydajności w trudnym terenie lub specjalistycznym przeznaczeniu. Niemniej jednak istnieje jeden aspekt, który ma ogromne znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy takimi pojazdami. Mowa o zbieżności kół. Jak wygląda prawidłowo ustawiona zbieżność kół w samochodach sportowych? Co jest istotne w tego rodzaju ustawieniach? Sprawdźmy! 

Czym jest zbieżność kół?

Zbieżność to ustawienie kół pojazdu w taki sposób, aby były one równoległe do siebie lub skierowane lekko ku sobie. W praktyce prawidłowe ustawienie zbieżności kół oznacza lekkie pochylenie ich do wewnątrz. Takie działanie podyktowane jest zjawiskami dotyczącymi kół przedniej osi w aucie przednionapędowym i dotyczy przede wszystkim momentu przyspieszania. 

Przy prawidłowym ustawieniu zbieżności kół siły wytwarzane z dwóch stron samochodu znoszą się wzajemnie, dzięki czemu auto trzyma się stabilnie na drodze, a kierowca ma zapewniony komfort jazdy — nie musi stale manewrować kierownicą. Jeśli jednak dla przykładu najedziemy na krawężnik, lub dziurę w asfalcie, to jedno z kół wykazuje  większą przyczepność od drugiego, co w konsekwencji prowadzi do utraty stabilności. 

Co należy podkreślić, to fakt, że sama zbieżność kół nie ma wpływu na “ściąganie” auta w czasie jazdy. Za efekt ten odpowiada tzw. camber, czyli kąt pochylenia koła względem podłoża. Innym powodem ściągania może być różnica w ciśnieniu opon czy też w wysokości sprężyn (albo ich uszkodzenie).

Zbieżność  kół w motosportach

Wydawać by się mogło, że fabryczne ustawienie zbieżności jest pewnym kompromisem uwzględniającym zarówno bezpieczeństwo samochodu, który porusza się na różnych nawierzchniach, jak i komfortu jego prowadzenia. Tymczasem podczas popularnych wyścigów GT,  w których dominują samochody tylnonapędowe, często stosowana jest rozbieżna geometria kół przednich. Oprócz tego ustawia się także lekką zbieżność kół tylnych.

Jak ustawić zbieżność kół w samochodach sportowych?

Nieco inaczej wygląda to w przypadku samochodów biorących udział w rajdach, gdzie geometria kół w samochodzie jest dopasowywana do różnych warunków nawierzchniowych. W przypadku samochodów sportowych poruszających się po drogach asfaltowych, czyli gładkich nawierzchniach, jednak z długimi i szybkimi łukami, zbieżność przedniej osi otrzymuje wartości dodatnie, natomiast oś tylną nastawia się na tzw. zero. 

Jak ustawić zbieżność kół w samochodach terenowych?

Rozbieżnie ustawia się z kolei oś przednią i tylną w samochodach terenowych, które najczęściej poruszają się na drodze szutrowej, po której pojazd raczej nigdy nie jedzie prosto. Dzięki takim ustawieniom występuje możliwość natychmiastowej reakcji na ruch kierownicą, np. przy pogorszeniu się komfortu jazdy na wprost.  
Co ciekawe, ustawienie nie tylko zbieżności, ale całej geometrii kół w samochodach sportowych jest na tyle ważna, że inżynierowie przygotowujący pojazd do rajdu rezerwują niekiedy nawet kilka dni, po to, aby dla danego rajdu odpowiednio dopasować nastawy opon. 

Tags:

About Author