Zestawy zawieszenia obniżające wysokość pojazdu zdobywają popularność. Wszyscy fani usportowionej motoryzacji poszukują zestawów obniżających prześwit samochodu. Co dają zestawy tuningowe? Czy prawdą jest, że obniżenie pojazdu wpływa na jego przyczepność oraz precyzję prowadzenia? A może jest to tylko agresywniejszy, bardziej sportowy wygląd? W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na te pytania, a także na najważniejsze z nich. Czy warto inwestować w obniżone zawieszenie?
Po pierwsze: wymiana sprężyn
Obniżenie wysokości jazdy naszego samochodu można osiągnąć na kilka sposobów. Różnią się one od siebie stopniem skomplikowania oraz ceną. Najbardziej podstawową metodą obniżania zawieszenia jest wymiana oryginalnych sprężyn na takie o obniżonym skoku. W ten sposób można obniżyć samochód o dobre 30 milimetrów, bez wydawania nadmiaru pieniędzy. Wybierając spośród dostępnych na rynku sprężyn, warto zwrócić uwagę na ich podział. Mianowicie sprężyny dzielimy na te o stałej charakterystyce, oraz progresywnej. Stała charakterystyka oznacza stałą siłę, z jaką działa sprężyna, niezależnie od stopnia jej ugięcia. Sprężyny progresywne sztywnieją, im bardziej są ściśnięte. Warto także nadmienić, że fabryczne amortyzatory posiadają swój zakres pracy, który może zostać zaburzony poprzez pracę na innym poziomie. Wymiana sprężyn może doprowadzić do szybkiego zużycia i zniszczenia fabrycznych amortyzatorów.
Gotowe zestawy zawieszenia
Wielu producentów stara się robić gotowe kity zawieszenia, które składają się z amortyzatora i sprężyny. Elementy te dobrane są do siebie tak, aby jak najlepiej ze sobą współgrały. Takie zestawy zawieszenia są droższym rozwiązaniem od wymiany samych sprężyn, jednak dzięki nim mamy pewność, że amortyzator nie zostanie zniszczony przez obniżenie samochodu. Amortyzatory w gotowych zestawach przystosowane są do pracy w innym zakresie ruchu tłoka niż normalne amortyzatory. Gotowe kity idealnie nadają się także do użytku codziennego jak i do amatorskiego motorsportu. Zestawy mogą obniżyć samochód nawet o 40 milimetrów. Można je nazwać złotym środkiem, jeżeli chodzi o tuning zawieszenia naszych aut. Minusem jest jednak dostępność elementów. Dla mniej znanych aut nie uświadczymy gotowych zestawów, natomiast będziemy zmuszeni skorzystać z wymiany sprężyn. Inną opcją jest także zamówienie zestawu amortyzatora ze sprężyną przygotowanego specjalnie pod nasz pojazd. Jest to jednak bardzo drogie rozwiązanie.
Zawieszenia gwintowane
Najbardziej zaawansowane zestawy posiadające regulację sztywności sprężyny oraz regulację tłumienia. Zawieszenia tego typu są przeznaczone do aut wykorzystywanych w motorsporcie. Jest to dość droga opcja, ponieważ zawieszenie tego typu może kosztować kilka tysięcy złotych. Wszystko zależy od marki, na jaką się zdecydujemy. Zawieszenia gwintowane nie nadają się do jazdy na co dzień, ponieważ są sztywne i raczej nie wygodne. Posiadacze zawieszeń gwintowanych chwalą je jednak, dlatego ciężko jest jednoznacznie określić czy to rozwiązanie nadaje się na drogi publiczne.
Obniżone zawieszenia a geometria
Każdorazowa ingerencja w układ zawieszenia powinna zakończyć się wizytą w warsztacie mechanicznym, gdzie powinniśmy dokonać korekty lub ustawienia geometrii kół. Obniżenie samochodu będzie generować większe obciążenia na tulejach, dlatego warto je odprężyć. Jeżeli chcemy poczuć poprawę prowadzenia pojazdu, warto także wymienić tuleje na poliuretanowe. Kompleksowe podejście do obniżania samochodu pozwoli nam uniknąć dodatkowych kosztów w przyszłości.
Czy warto obniżać zawieszenie?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeżeli korzystamy ze swojego auta na co dzień, i chcielibyśmy aby wyglądał bardziej rasowo i sportowo, to warto zakupić gotowy kit lub same sprężyny. Zależnie od naszego budżetu i dostępności części. Z drugiej strony, obniżone zawieszenie to mniejszy komfort podróżowania, dlatego w autach na długie trasy obniżenie nie jest zalecane.
Tags: